donderdag, 24 september 2015 10:50

SVITZER AMSTEL gereed

|De machinekamer van de SVITZER AMSTEL|De brug van de SVITZER AMSTEL|Detailopname van de SVITZER AMSTEL| |De machinekamer van de SVITZER AMSTEL|De brug van de SVITZER AMSTEL|Detailopname van de SVITZER AMSTEL|

De op de Sanmar Shipyard in Turkije nieuw gebouwde sleepboot SVITZER AMSTEL (IMO 9771133) is de afgelopen week op eigen vermogen vertrokken van de werf met bestemming IJmuiden/Amsterdam. De SVITZER AMSTEL is gebouwd als BOGACAY XII en bij oplevering hernoemd. De sleepboot wordt 28 september verwacht in het IJmond gebied en zal worden ingezet voor Port Towage Amsterdam (PTA), het samenwerkingsverband van Iskes en Svitzer in het Noordzeekanaalgebied. De sleepboot is gebouwd volgens ontwerp van het Canadese Naval Architect bureau Robert Allan Ltd. Het ontwerp is een exclusief Bogacay ontwerp gebaseerd op de RAmparts 2400SX serie. De sleepboot heeft de volgende afmetingen: Lengte 24,40 meter; breedte 11,25 meter en een trekkracht van 60 ton bollard pull. De twee Caterpillar 3512C serie hoofmotoren ontwikkelen een vermogen van 1.765 kW elk bij 1,800 toeren. Zij zijn gekoppeld aan Rolls-Royce Azimuth trushters van US205FP ontwerp. Het schip vaart onder de vlag van Malta met roepletters 9HA4058 en meet 290 brt. Zij is geklasseerd door het American Bureau of Shipping.

\r\n

Svitzer bezit een vloot van 6 sleepboten die het Amsterdamse havengebied bedienen, en die geexploiteerd worden door Port Towage Amsterdam BV (PTA), een joint venture maatschappij met gelijkwaardige eigenaren Svitzer en Iskes Towage. Al sinds 1833 zorgt Svitzer voor veiligheid en ondersteuning op zee. Met 4.000 werknemers, een vloot van meer dan 400 schepen en activiteiten wereldwijd, is Svitzer wereldmarktleider op het gebied van sleep- en hulpdiensten.

\r\n

"Gezien de wisselende omstandigheden zoals verschillende waterdiepten, allerlei soorten havens en de situaties binnen, in en buiten de IJmuidense sluizen, is een veelzijdig sleepbootconcept vereist in het Noordzeekanaalgebied. De SVITZER AMSTEL beantwoordt daaraan en is daarom een welkome aanvulling op de veelzijdigheid van de vloot, en een versterking van de dienstverlening en betrouwbaarheid. Met 60 ton bollard pull is de SVITZER AMSTEL geheel op maat voor de sleepvereisten van de Amsterdamse haven besteld en gebouwd", zegt Rick Broersma, managing director Continental Europe van Svitzer Europe.

\r\n

Sanmar heeft eerder twee zusterschepen van de SVITZER AMSTEL in 2014 opgeleverd: de BOGACAY II en de SVITZER TYNE.

\r\n

Tegen eind augustus 2015 heeft Svitzer ook nog een nieuwbouwcontract getekend voor de bouw door de Sanmar Shipyard van zes schepen, waarvan de eerste oplevering wordt verwacht in het vierde kwartaal 2016. De schepen zijn van de 70 ton bollard pull RAstar 2800-E klasse ASD sleepboten, en bedoeld als verdere invulling van Svitzer's sleepcapaciteit die nodig is om te voldoen aan de vraag naar sleepcapaciteit op grond van de lopende en toekomstige contracten voor dienstverlening in de diverse terminal sleepmarkten.

\r\n

(Bron Svitzer)
(foto's: Jorrit Hagen en Svitzer)