maandag, 04 april 2016 00:18

Tentoonstelling "van IJ tot IJmond" nog t/m 8 mei te bezoeken

<...1825...

\r\n

'Van IJ tot IJmond' is het thema van de lopende wisseltentoonstelling van het Nationaal Sleepvaart Museum in Maassluis. De tentoonstelling werd op zaterdag 19 september 2015 geopend door Cor Oudendijk, oud-havenmeester van de haven van Amsterdam en oud-bergingsinspecteur van Wijsmuller. Bij de feestelijke opening waren veel prominenten aanwezig uit de sleepvaart en de Amsterdamse havenwereld. De opening vond plaats op de locatie van Scheepswerf De Haas in Maassluis. Aansluitend kon de tentoonstelling in het Nationaal Sleepvaartmuseum worden bezocht. Deze loopt nog tot en met 8 mei.

\r\n

De expositie geeft een levendig beeld van de historie en de huidige sleepvaart in Amsterdam en wijde omgeving. De ligging van de haven van Amsterdam maakt het assisteren van zeeschepen sinds eeuwen noodzakelijk. In de loop van die tijd is er een enorme ontwikkeling geweest in de techniek en organisatie van de sleepbootassistentie. Sleepboten bieden hun diensten aan in de haven, op het Noordzeekanaal en vroeger zelfs tot in het Engelse Kanaal aan toe. Ten behoeve van regionale economische activiteiten werd er met de komst van stoomkracht ook veel lokaal (IJmuiden, Zaan) gesleept en vanuit Amsterdam naar alle delen van Nederland. De visserij in IJmuiden zorgde voor een geheel eigen sleepbedrijvigheid. Als gevolg van de smalle grachten en vaarten Amsterdamse binnenstad mét lage bruggen is een uniek type sleepboot ontstaan: het "Amsterdammertje". Daarvan varen er nog steeds vele rond; bedrijfsmatig maar ook als recreatievaartuig.

\r\n

Svitzer Marken02Altijd speelt concurrentie een rol. Sleepvaartbedrijven onstonden, verdwenen, fuseerden of werden overgenomen. De meest recente ontwikkeling is de samenwerking tussen Svitzer en Iskes in Port Towage Amsterdam.

\r\n

Familiebedrijven hebben lang een groot aandeel gehad. Namen zoals Goedkoop, Wijsmuller en Zur Mühlen zijn het bekendst uit het verleden. Nu zijn dat o.a. Blom, Amstel en IJ, en Heida, die vooral in de stad opereren. Daarnaast hebben de grote Amsterdamse rederijen en scheepswerven eigen sleepboten in dienst gehad.

\r\n

Schaalvergroting en hoge investeringen maken de sleepassistentie aan zeeschepen tegenwoordig het domein van grote rederijen zoals Svitzer en Iskes met sleepboten tot 7200 PK sterk. Ter vergelijking, in 1826 had de eerste sleepboot op het "Groot Noordhollandsch Kanaal", een vermogen van 60PK.

...2015...^

\r\n

De tentoonstelling besteedt aandacht aan veel bedrijven, sleepboten en gebeurtenissen uit het Amsterdamse havengebied aan de hand van foto's, scheepsmodellen en attributen. Verder heeft het museum een groot interactief systeem waarin bezoekers zelf op zoek kunnen gaan naar sleepbootgegevens en beelden. Daarnaast is er het archief, dat bestaat uit duizenden foto's, documenten en objecten en dat op afspraak toegankelijk is.

\r\n

Wanneer u de tentoonstelling bezoekt, ligt een zeer uitgebreide tentoonstellingswijzer voor u klaar. Om alvast in de sfeer te komen kunt u elders in deze website met Adobe de tentoonstellingswijzer downloaden.

\r\n

Voor nadere informatie omtrent de wisseltentoonstelling kunt u contact opnemen met:
Stichting Nationaal Sleepvaart Museum
Hoogstraat 1-3, 3142 EA, Maassluis

\r\n

(foto Svitzer Marken: Tugspotters/Geertse)

affiche Van IJ tot IJmond: Hans Breemanaffiche van ij tot ijmond