donderdag, 01 augustus 2019 15:55

Nationaal Sleepvaart Museum prominent aanwezig op de Rotterdamse Wereldhavendagen september 2019

wereldhavendagen logoDe Wereldhavendagen te Rotterdam zijn het grootste jaarlijkse maritieme evenement van Nederland en geven iedereen de kans een kijkje achter de schermen te nemen van de grootste haven van Europa. Het driedaagse evenement werd in 2019 voor de 42e keer georganiseerd, van vrijdag 6 tot en met zondag 8 september.

Ieder jaar begin september staat Rotterdam een weekend lang geheel in het teken van de haven. Hierbij gaat het om het verstevigen van de band tussen haven en stad. Het grootste evenement van het weekend zijn de Wereldhavendagen met scheepsbezoeken, demonstraties en excursies op en om het water en een show op zaterdag met spectaculair vuurwerk.

Op het evenemententerrein, het gebied op en rond de Maas bij de Erasmusbrug en Katendrecht, wisselen de deelnemende bedrijven en entertainment elkaar af. Van muziek en theater tot een hapje en een drankje, alles is aanwezig om van een bezoek aan de Wereldhavendagen een compleet weekend uit te maken. Met name de zaterdagavondshow is uitgegroeid tot een onderdeel waarvoor mensen van heinde en verre naar Rotterdam afreizen.

Voor meer informatie over de Wereldhavendagen kunt u de site https://wereldhavendagen.nl/ raadplegen.

Het Nationaal Sleepvaart Museum en de Stichting Sleepboothaven Maassluis op de havendagen

De Stichting Sleepboothaven Maassluis, waar het Nationaal Sleepvaart Museum deel van uitmaakt, is ieder jaar op de Havendagen aanwezig met een groot aantal historische schepen en een promotiestand.

Maassluis ging met maar liefst tien historische schepen uit Maassluis op vrijdag 6, zaterdag 7 en zondag 8 september 2019 deelnemen aan de wereldhavendagen.

Het grote Ervaar Maassluis promotiepaviljoen stond op de zuidoever in de buurt van Hotel New York. U kunt hier informatie krijgen over de stad Maassluis, de Maassluise historische sleepboten, het Nationaal Sleepvaart museum en Ervaar Maassluis, dat u suggesties aan de hand kan doen over een dagje Maassluis. Tevens worden kaarten verkocht voor rondvaarten met de historische Maassluise schepen.

De stand van het Sleepvaart Museum Maassluis en de Stichting Sleepboothaven Maassluis kon u vinden op de kade van de Leuvehaven bij het Havenmuseum en het Maritiem/Scheepvaartmuseum, alwaar boeken, foto's en een keur van sleep- en scheepvaartgerelateerde zaken te koop werden aangeboden. Ook kon u hier informatie krijgen over de Maassluise historische sleepboten, het Nationaal Sleepvaart museum en Ervaar Maassluis, dat u suggesties aan de hand kan doen over een dagje Maassluis. Uniek was de verkoop van het nieuwe boek van Nico Ouwehand (2019) over de geschiedenis van de sleepvaart. Deze uitgave van het Nederlands Sleepvaart Museum met honderden foto's is het eerste en enige alomvattende werk in Nederland dat alle aspecten van de zee- en havensleepvaart van het allereerste begin tot de huidige tijd belicht.

Ervaar Maassluis Maritiem en de Stichting Sleepboothaven op de Wereldhavendagen

varnebank18De eerste stad aan de Waterweg laat in Rotterdam zien wat zij te bieden heeft. Ongeveer tien schepen van Stichting Sleepboothaven Maassluis als enkele andere bijzondere Maassluise schepen voeren vrijdag 6 september rond 14.00 uur in een lange stoet naar het centrum van Rotterdam om aan de Wereldhavendagen deel te nemen. De schepen die volgens plan meededen aan het evenement zijn de stoomsleper Furie (1916), Bergingsvaartuig Bruinvisch (1937), havensleper Maassluis (1949),  bergingsvaartuig Tonijn (1958), zeesleper Elbe (1959), de Europoortsleper Steenbank (1960), beurtvaarder Jansje (1900) en de ex loodsboot Rigel (1946) van het Zeekadetkorps Maassluis. Ook de ex Europoortsleper Varnebank (1975) gaf acte de presence, deze is enige maanden geleden na een lang werkzaam leven in Maassluis gearriveerd. Het is alweer voor de derde maal dat zo’n groot eskader uit Maassluis deelnam aan het maritiem evenement in Rotterdam. In de Rijnhaven, achter Hotel New York, kregen de schepen een mooie plek waar bezoekers de gerestaureerde vaartuigen konden bezichtigen en met verschillende kan zelfs een excursie gemaakt worden. Klik op de link http://www.sleepboothaven.nl/ en lees verder voor meer informatie.
Meer weten over Ervaar Maassluis? Klik op https://www.ervaarmaassluis.nl/events/wereldhavendag-2019/