vrijdag, 17 april 2015 12:59

Half model BEVERWIJK 20 voor het museum

| |

Het Nationaal Sleepvaart Museum in Maassluis heeft onlangs een gift ontvangen in de vorm van een zgn. "half-model" van de vroegere sleepboot BEVERWIJK 20. De "BEVERWIJK 20" was eigendom van de N.V. Sleepboot Maatschappij Beverwijk (Van Hattum) te Beverwijk en heeft van april tot juni 1938 in charter gevaren voor L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst Maatschappij N.V. Deze sleepboot is in 1921 gebouwd bij N.V. Werf 'Vooruit' te Enkhuizen. De lengte van de sleepboot was 37 meter, breedte 8 meter en diepgang 3.45 meter. Een triple expansie 3 cil. stoommachine van J. & K. Smit's Machinefabriek, Kinderdijk zorgde voor een vermogen van 750 i.p.k. Eind 1939 ging de sleepboot naar Sovtorgflot, Moermansk als "B20".
In 1943 is de sleepboot op 9 juli nabij Todoshima eiland per vergissing getorpedeerd door de U.S. navy onderzeeboot "PERMIT".

\r\n

halfmodel beverwijk 20 aHieronder volgen de technische en historische gegevens van de BEVERWIJK 20 (volgens The Tugslist Van Damme):

\r\n

De BEVERWIJK 20 werd in 1921 onder de naam KEES met werfnummer 129 gebouwd op de "Werf Vooruit" te Enkhuizen. Haar opdrachtgever was C. Stapel te Enkhuizen.
Nog tijdens de bouw werd zij op 31 december 1920 verkocht aan de "NV Hollandsche Mij voor Aannemingen" te Beverwijk. Zij werd geregistreerd onder Nederlandse vlag met brandmerk 853 Haarlem 1920.
Zij mat 330 brt bij 3 nrt. Haar afmetingen waren: lengte 37,80m (35,53m), breedte 8,03m, diepgang 3,89m en holte 4,21m (116.7' x 26.4' x 12.9').
Haar voortstuwingssysteem bestond uit een conventionele vaste schroef, aangedreven door een Triple expansie 3-cylinder stoommachine van "J. & K. Smit's Machinefabriek" (boiler "Kinderdijk" nr.594), die een vermogen leverde van 117 npk (750 ipk).
In januari 1921 werd zij opgeleverd aan eigenaar "Sleepboot Maatschappij Beverwijk NV" (management M.J. van Hattum) te Beverwijk, en herdoopt in BEVERWIJK 20. Zij bleef onder Nederlandse vlag varen en werd te Beverwijk geregistreerd met brandmerk 396 Z Haarlem 1932 en IVR nummer 30.20396. Haar roepsein werd NDCB. Latere roepseinen waren: NHBF en PDBT (1934).
Later wijzigde de naam van de manager in "Van Hattum & Blankevoort", eveneens gevestigd te Beverwijk.
Van april tot juni 1938 werd de BEVERWIJK 20 vercharterd aan "L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst Maatschappij" te Rotterdam.
Op 30 oktober 1939 werd zij verkocht aan "Sovtorgflot" te Murmansk (Rusland), en herdoopt in B 20. Zij kwam onder Russische vlag en werd geregistreerd te Murmansk. Mogelijk werd zij eigendom van een van de geheime organisaties EPRON of NKPD, wier schepen niet in de USSR-lijsten voorkomen.
Op 9 juli 1943 werd de B 20 per abuis getorpedeerd door de US Navy onderzeeboot 'PERMIT', in de buurt van het eiland Todoshima (Japan).
De sleepboot was successievelijk  Lloyd's geregistreerd als: LR43-44:05474 /LR47-48:05158 /LR50-51:53266.

Media

De BEVERWIJK 20 met baggermolen op het Polygoon journaal