boek henk hensen varen was fantastischHenk Hensen schreef recentelijk een boek over zijn nautisch verleden met als titel: Varen was fantastisch! De schrijver kreeg het eerste exemplaar uitgereikt door uitgever Fred Louter.

Donderdag 5 januari was een bijzondere dag voor Henk Hensen. De inmiddels 87-jarige Maaslander en medewerker van het Nationaal Sleepvaartmuseum ontving die dag uit handen van uitgever Fred Louter van Retrovision het door hemzelf geschreven boek over zijn nautische avonturen op de Grote Handelsvaart.

Wij zijn van hem internationale boeken gewend over het ontwerp, manoeuvreren en de veiligheid van sleepboten. Deze zijn o.a. via het Nationaal Sleepvaart Museum Maassluis verkrijgbaar. Maar deze keer tapt hij dus uit een ander vaatje.

‘Tijdens de coronatijd ben ik eens in mijn oude scheepspapieren gedoken', aldus Henk. 'Ik vond dat heel interessant, met name omdat er zoveel veranderd is, ook in de scheepvaart en het werk op de schepen. Daarom dacht ik: laat ik er eens over gaan schrijven, zodat die informatie bewaard kan blijven. Toen ik klaar was, heb ik Fred benaderd om van mijn manuscript een echt boek te maken. Dat is nu klaar en het ziet er geweldig uit. Ik ben er erg blij mee.'

Henk Hensen werd in 1935 geboren op het voormalige eiland Wieringen. Na de lagere school en de MULO, ging hij studeren aan de Hogere Zeevaartschool in Den Helder. In 1954 maakt hij in dienst van de Stoomvaart Maatschappij Nederland (SMN) zijn eerste verre reis: op het schip de `Java’ naar Indonesië. Er zouden (tot 1969) nog vele reizen volgen.

In het boek “Varen was fantastisch!” omschrijft Henk Hensen zijn belevenissen aan boord van diverse schepen. Gedurende veertien jaren (1954-1968) bevoer hij als stuurman de wereldzeeën. Het werd een onvergetelijke tijd die hem veel heeft gebracht. Hensen ontwikkelde zich in die periode van een nogal verlegen jongetje van 'Het Schrale End' op Wieringen tot een volwassen en zelfstandig persoon, zoals hij zelf zegt.

Het boek is in een kleine oplage bestemd voor zijn directe familieleden, zoals zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen, maar wanneer liefhebbers uit de maritieme wereld ook geïnteresseerd zijn, dan is het boek ook voor hen beschikbaar.

Geniet mee van de ervaringen van Henk Hensen aan boord van de schepen van de Nederlandse Koopvaardij in de vorige eeuw!

Bestellen kan via de webwinkel van Retrovision (webwinkel.retrovision.nl) of bij de auteur zelf (06-54994760). Of ga direct naar: Varen was fantastisch! (retrovision.nl).

(dit artikel is mede gebaseerd op het persbericht uit de Maassluise Courant).

Op zondag 23 oktober 2022 hebben wij de laatste strook geplaatst van het stripverhaal 'Kappie en het slaapgas'.
Met ingang van zondag 30 oktober 2022 zal de Facebook-pagina van het Nationaal Sleepvaart Museum, dus elke week (ook weer op zondag) worden gesierd met een strook van het stripverhaal 'Kappie en de wierlozen'.
Vanaf die zelfde datum zal dit verhaal ook wekelijks geupdate worden via de website van het Nationaal Sleepvaart Museum.

Deze strip, over een sleepbootkapitein, maakt deel uit van de nalatenschap van Marten Toonder en de auteursrechten zijn en blijven dan ook eigendom van de 'Stichting het Toonder Auteursrecht'.

Dankzij de medewerking en ondersteuning van die stichting is het ons museum mogelijk gemaakt om deze strip te gaan plaatsen, en het museum wil via deze weg graag haar dank daarvoor kenbaar maken.'
Ook danken wij de 'St. Uitgeverij Stripstift' voor het leveren van het prachtige beeldmateriaal.

Wij hopen dat u veel plezier zult beleven aan de (wellicht hernieuwde) kennismaking met deze stripheld uit vroeger tijden, dus wij roepen u graag op om elke zondag even langs te komen op onze Facebook-pagina:
https://www.facebook.com/NationaalSleepvaartMuseum

- - - - -

Meer informatie over deze stripheld kunt u vinden op:
http://www.toondercompagnie.nl/marten-toonder/toonder-studios/kappie/

- - - - -

Het Kappie-project

Naast Heer Bommel en Tom Poes, Koning Hollewijn en Panda is Kappie de vierde langlopende krantenstrip van Marten Toonder (1912-2005).
Tussen 1945 en 1972 zijn er 141 Kappie-verhalen gemaakt voor onder meer de kranten Het Vaderland en Algemeen Dagblad.
Maar de strip is ook gepubliceerd in dag- en weekbladen in België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Denemarken, Noorwegen, Finland en Zweden.
Sinds september 2013 worden de niet eerder in boekvorm verschenen verhalen uitgegeven in een frequentie van één boek per kwartaal.
Daarbij wordt zoveel mogelijk gereproduceerd van de originele tekeningen.

Naast de reguliere handelseditie verschijnt er – voor de fijn-proevers – van elk deel ook een luxe genummerde editie in linnen band met foliedruk, voorzien van een uniek ex libris.
Dit alles in een zéér beperkte oplage.
Die editie is alleen bij voorintekening via de uitgever verkrijgbaar.

Gestart wordt met de verhalen 131 t/m 141, alle getekend door Piet Wijn en geschreven door Eiso Toonder:
131 | Kappie en het slaapgas
132 | Kappie en de vervuiling
133 | Kappie en de blauwe walvis
134 | Kappie en de levensgevaarlijke verzekering
135 | Kappie en de wrakker
136 | Kappie en de weermakers
137 | Kappie en de sleepsteler
138 | Kappie en de zeeheks
139 | Kappie en de woeste Pochtli
140 | Kappie en de wierlozen
141 | Kappie en de wijde verten

Kappie wordt uitgegeven door
Stichting Uitgeverij Stripstift
Kleine Beer 467
3067 ZW Rotterdam
Nederland

Voor up-to-date informatie:
http://www.stripschrift.nl/index.php?pag=colofon

door Chris Zweers

MAASSLUIS | In het kader van 150 jaar Nieuwe Waterweg is er zondag 17 juli 2022 een nautische markt op het Schanseiland in Maassluis. Op deze markt zullen nautische ambachten aanwezig zijn en kunnen spullen gekocht worden met een maritiem karakter.

Als entertainment zullen Die Maeze Sanghers optreden alsmede een optreden van het Gewestelijk Senioren Orkest. Tussendoor zullen er optredens zijn van een zeemeermin.

De markt wordt gehouden op het grasveld aan de Breugomslop en duurt van 13.00 tot 17.00 uur.

Tijdens deze markt zal de beurtvaarder Jansje demonstraties geven van het laden en lossen zoals dit in vroegere tijden gebeurde en krijgt Maassluis bezoek van de Vlaardingse zeillogger Balder VL92. De oudste, varende zeillogger.

► Dit schip is te bezichtigen. Grijp deze unieke kans om dit enige nog zeilende Nederlandse logger.

© SPEM (Stichting Publieke Evenementen Maassluis)

Nationaal Sleepvaart Museum

Het Nationaal Sleepvaart Museum zal met een eigen kraam acte de presence geven op de nautische boekenmarkt. Naast tal van nieuwe en tweedehands scheepvaartboeken zullen ook nautische voorwerpen en populaire maritiem geinspireerde souvenirs en gebruiksvoorwerpen tegen een bescheiden vergoeding verkrijgbaar zijn. En natuurlijk zijn onze medewerkers bereid u alles te vertellen over het sleepvaartmuseum en de aldaar lopende tentoonstelling  "Anderhalve eeuw Waterweg". Lijkt het u aantrekkelijk om als vrijwilliger toe te treden tot het museum, zullen wij u op de stand graag wegwijs maken v.w.b. de mogelijkheden die er momenteel zijn. Op deze dag is het museum (op 5 minuten loopafstand van de markt) geopend van 13.30 tot 16.30 uur, zodat u naar believen er meteen een bezoek kunt brengen.
Tevens is er volop de gelegenheid de historische Maassluise sleepboothaven te bezoeken.
Graag tot ziens op de nautische markt!

Thursday, 24 March 2022 21:38

NSM Nieuwsbrief januari 2022

In deze nieuwsbrief wordt aandacht besteed aan de volgende onderwerpen:

Voorwoord van de voorzitter Kees van Essen.

Aan de achterzijde van het museum, de Stadhuiskade, is een QR code aangebracht. Door deze QR-code te scannen, komen passanten op de kade snel te weten wat zich in het pand bevindt. Men krijgt onze website te zien, waarop bijvoorbeeld de openingstijden vermeld staan.

Er volgt een uiteenzetting over de geschiedenis en achtergronden van de doop van een schip. Ook wordt er een parallel getrokken met de doop van een (mensen)kind.

Sinds 1 juli 2021 is het Nationaal Sleepvaart Museum een model van stoomsleepboot Ebro rijker, voor onbepaalde tijd aan ons museum in bruikleen gegeven. De schaal van het model is 1 : 33. Het is een echt pronkstuk dat jaren bij de bouwer, Chris van ’t Hof, in zijn keuken in Rozenburg stond.

Met de Siberië een dag in het ijs, is een verhaal over deze sleepboot-ijsbreker tijdens de strenge winter van 1929. Leendert Geleijnse was één der kapiteins op het schip. Op een dag kreeg hij een groep van 5 verslaggevers en 2 persfotografen mee aan boord, die er getuige van waren hoe in de Rotterdamse Waalhaven rijnaken uit het decimeters dikke ijs werden bevrijd.

De verdere belevenissen van onze vrijwilliger-medewerker Guido Nafzger destijds als stagiair-stuurman bij Smit Internationale gedurende de periode maart 1979 – september 1979.

Het vervolg van de geschiedenis van de Rotterdamse stadssleepdiensten door onze vrijwilliger-medewerker Nico J. Ouwehand.

Wij wensen u veel leesplezier met deze nieuwsbrief, die u kunt openen door op onderstaande link te klikken.

Indien u daar prijs op stelt, kunt u van de mogelijkheid gebruik maken u te abonneren op de nieuwsbrief. U krijgt deze voortaan dan per e-mail toegezonden. U kunt dit kenbaar maken door ons een mailtje te sturen via de contactpagina van de website.

Hornland en Pres Pierre Angot gezonken NSM 3

Nu we de corona-perikelen weer achter ons hebben kunnen laten, wordt het tijd voor nieuwe activiteiten. Op zaterdag 7 mei ging daarom in de "trouwzaal" van het Nationaal Sleepvaartmuseum een nieuwe tentoonstelling van start. Deze kreeg de titel: "Anderhalve eeuw Waterweg" en werd georganiseerd ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van de Nieuwe Waterweg in dit jaar. Naar verwachting zal de expositie ten minste tot een half jaar na opening te bezoeken zijn.

Van de tentoonstelling is tevens een zeer interessante tentoonstellingswijzer beschikbaar gekomen, die uitgebreid ingaat op de verhalen achter de getoonde modellen, maquettes, foto's en andere voorstellingen.  Ook is dit voorjaar een boek verschenen met dezelfde titel, van de hand van onze bekende medewerker en maritiem auteur Nico Ouwehand.

De tentoonstelling bevat een ware schat aan historische informatie. Deze belicht de gang van zaken tijdens en voorafgaand aan de opening van de Nieuwe Waterweg in 1872. Voorts wordt uitgebreid stilgestaan bij de verdere ontwikkelingen in het Waterweggebied tot op de huidige dag. Gedetailleerd krijgt de bezoeker daarnaast een overzicht van de meest spraakmakende gebeurtenissen in, op en rond de Waterweg gedurende haar bestaan, met name gezien vanuit het perspectief sleepvaart en berging.

Wij bevelen u deze expositie ten zeerste aan en hopen u binnenkort als bezoeker te mogen verwelkomen.

 

In March this year, Boskalis was at the center of worldwide media attention on the salvage of the stranded mega container ship Ever Given in the Suez Canal.

In collaboration with the Suez Canal Authority, a large group of experts from Boskalis and its subsidiary SMIT Salvage succeeded in refloating the enormous vessel within a week during a spring tide and unblock the canal.

This allowed the hundreds of queuing ships to continue their journey and averted a potential disaster for world trade (Lloyd’s List estimated the damage at USD 400 million per hour).

At the time of the salvage operation and immediately afterwards, Boskalis received numerous questions from the media and interested parties about the progress of the salvage operation and what had happened behind the scenes.

“In response to these requests and because of the unique nature of this salvage operation, we decided to publish a book reporting on this intense week,” said Boskalis.

Based on interviews with a large number of colleagues involved, combined with various photos, the book paints a chronological picture of what took place on board the stranded vessel with the salvage team, the shore support team in Egypt and the Boskalis offices.

The book has been published in Dutch and English, and can be ordered in the Boskalis shop (shop.boskalis.com) or at Bol-com. The price: EUR 9.95, postage free in The Netherlands.

 

Press release: Papendrecht, 29 March 2021

Boskalis announces the successful salvage operation of the grounded 20,000 TEU container vessel Ever Given in the Suez Canal. With a length of 400 meters and a width of nearly 60 meters this giant ship had been wedged in this vital shipping route since 23 March 2021 blocking all shipping traffic ever since.

Peter Berdowski, CEO Boskalis: “Shortly following the grounding of the Ever Given we were requested through SMIT Salvage to provide assistance with the salvage operation. I am excited to announce that our team of experts, working in close collaboration with the Suez Canal Authority, successfully refloated the Ever Given on 29 March at 15:05 hrs local time, thereby making free passage through the Suez Canal possible again. I’m extremely proud of the outstanding job done by the team on site as well as the many SMIT Salvage and Boskalis colleagues back home to complete this challenging operation under the watchful eye of the world. The time pressure to complete this operation was evident and unprecedented and the result is a true display of our unique capabilities as a dredging and marine services provider.” 

For the refloating of the 224,000-ton container vessel approximately 30,000 cubic meters of sand was dredged to help free the vessel and a total of eleven harbor tugs and two powerful seagoing tugs (Alp Guard and Carlo Magna) were deployed. The vessel is towed to a location outside the channel for further inspection.

Wednesday, 27 October 2021 01:01

NSM Nieuwsbrief oktober 2021

In deze nieuwsbrief wordt aandacht besteed aan de volgende onderwerpen:

Voorwoord van de voorzitter, waarin hij zijn voldoening uitspreekt over de volledige heropening van het museum, waardoor ons museum weer onbeperkt kan worden bezocht. In de komende periode zullen de bezoekersaantallen worden geëvalueerd, om tot mogelijk aantrekkelijker openingstijden te komen.

Er zijn in het weekend van 7 en 8 augustus, 4 en 5 september en 2 en 3 oktober zeer succesvolle boekenmarkten gehouden. De initiator van deze markten, Hans de Klerk, schrijft hierover en over recent ontvangen nieuwe scheepsmodellen.

Momenteel draait nog onze wisseltentoonstelling “Sleepboten in oorlogstijd 2”. Door de lange periodes van sluiting na de opening van deze tentoonstelling op 27 juli 2020 hopen we, dat er nog vele bezoekers komen om deze tentoonstelling te bezichtigen.

Op uitnodiging van de Gemeente Maassluis is het museum gevraagd om aandacht te schenken aan de viering van 150 jaar Nieuwe Waterweg in 2022. Vele andere verenigingen en stichtingen zijn gevraagd om aan deze viering hun invulling te geven. De intentie is, dat wij in de eerste maanden van het nieuwe jaar een wisseltentoonstelling hieraan gaan wijden.

Onder andere door de nieuwe tentoonstellingen hopen wij dat het museum het komend jaar weer hetzelfde aantal bezoekers gaat trekken als voor de Corona-sluitingen.

Mede door de steun van onze sponsoren en donateurs en natuurlijk ook dankzij de extra inkomsten van de boekenmarkten heeft het museum nog een gezonde financiële balans. Dat geeft ons dan weer armslag voor het verbeteren van ons museumproduct. Het verbeteren van het QR-code-systeem en uitbreiding van de mogelijkheden van onze simulatoren zijn hier onderdeel van. Twee van de uitvoerende vrijwilligers van het QR code systeem, Leo Kischemöller en Laurens Blom schrijven hierover.

"Vers van de pers" plaatsen we het persbericht van de gemeente Maassluis betreffende een financiële bijdrage uit de zgn. Erfgoed Deal.

Gelukkig hebben we ook weer nieuwe vervolgartikelen over de Rotterdamse stadssleepboten van de hand van Nico Ouwehand en over de belevenissen van een sleepboot stagiair van de hand van Guido Nafzger opgenomen in deze Nieuwsbrief.

Tenslotte levert Hans van der Ster, als vaste contribuant, een verhaal over verstekelingen.

In de volgende editie van deze Nieuwsbrief hoopt de voorzitter U meer te kunnen vertellen over de opening van de nieuwe wisseltentoonstelling en andere activiteiten.

Wij wensen u veel leesplezier met deze nieuwsbrief, die u kunt openen door op onderstaande link te klikken.

Indien u daar prijs op stelt, kunt u van de mogelijkheid gebruik maken u te abonneren op de nieuwsbrief. U krijgt deze voortaan dan per e-mail toegezonden. U kunt dit kenbaar maken door ons een mailtje te sturen via de contactpagina van de website.

Thursday, 15 July 2021 23:29

NSM Nieuwsbrief juli 2021

In deze nieuwsbrief wordt aandacht besteed aan de volgende onderwerpen:


Voorwoord van de voorzitter, waarin hij zijn voldoening uitspreekt over de steeds verdergaande versoepelingen van de corona maatregelen, waardoor ons museum door meer mensen tegelijk kan worden bezocht en er minder voorzorgsmaatregelen nodig zijn.

Onze huidige wisseltentoonstelling “Sleepboten in oorlogstijd II” is nog steeds ingericht en te bezichtigen. Ondanks dat die tentoonstelling al is geopend op 25 juli van het vorig jaar, hebben door de lange periodes van sluiting nog niet veel bezoekers deze tentoonstelling kunnen zien. Ideeën voor de nieuwe tentoonstelling zijn er wel, maar pas wanneer we eindelijk zeker zijn van een definitieve volledige heropening, zullen die plannen verder worden uitgewerkt.

In de Nieuwsbrieven, die zijn verschenen in de afgelopen 15 maanden, werd regelmatig verteld over de activiteiten en werkzaamheden welke in het museum door de vrijwilligers werden uitgevoerd. Leuk is het om dit keer te vermelden dat in de toiletgroep van het museum de zon nu permanent schijnt. Onder de bezielende leiding van Kees Koree hebben de technici een mooie hemelverlichting aangebracht.

Van de hand van Nico Ouwehand is deel drie over de geschiedenis van de Rotterdamse havensleepdiensten.

In het kader van de opknapbeurt van de burgemeesterskamer is een andere, meer stijlvolle vergadertafel met stoelen aangeschaft.

Via onze penningmeester mocht het museum van de firma Ruitenburg een groot videoscherm ontvangen, dat voor het afspelen van films tussen de nog nieuw aan te schaffen kasten zal worden gehangen.

In deze Nieuwsbrief een bijdrage van Nico Giltay, die verhaalt over (het verschil tussen) schepen en boten.

Hans van der Ster is een regelmatig terugkerende publicist in onze nieuwsbrief met zijn lezenswaardige artikelen. Ditmaal handelt het over een Godvrezende zeeman.

Wij wensen u veel leesplezier met deze nieuwsbrief, die u kunt openen door op onderstaande link te klikken.

Indien u daar prijs op stelt, kunt u van de mogelijkheid gebruik maken u te abonneren op de nieuwsbrief. U krijgt deze voortaan dan per e-mail toegezonden. U kunt dit kenbaar maken door ons een mailtje te sturen via de contactpagina van de website.

Friday, 23 April 2021 23:47

NSM Nieuwsbrief april 2021

In deze nieuwsbrief wordt aandacht besteed aan de volgende onderwerpen:


Voorwoord van de voorzitter, waarin een treffende vergelijking wordt getrokken tussen het behoedzaam stapsgewijs weer opstarten van het museum na de corona lockdown en het voorzichtig weer op stoom brengen van een schip op de oceaan na het afrijden van een vliegende storm.

Onze nieuwe vrijwilliger Guido Nafzger beschrijft in twee delen zijn ervaringen als stagiair bij Smit Internationale.

Leo Kischemöller vertelt U graag over de extra dienstverlening van ons museum door het verstrekken van informatie vanuit ons ruime archief, het BIS systeem en door kopieën van tekeningen te leveren. Ondanks de sluiting moet de informatieverstrekking doorgaan en het BIS systeem wel bijgehouden worden.

Ons modellen bestand is wederom uitgebreid en Hans de Klerk brengt U hiervan op de hoogte.

Hans van der Ster doet een boekje open over het vaccinatieboekje. Erg toepasselijk in deze tijd van moeizame vaccinaties.

Onze huidige wisseltentoonstelling “Sleepboten in oorlogstijd II” staat er nog steeds. Ondanks dat die tentoonstelling al is geopend op 25 juli van het vorig jaar, hebben door de lange periodes van sluiting nog niet veel bezoekers deze tentoonstelling kunnen zien. Ideeën voor de nieuwe tentoonstelling zijn er wel, maar wanneer we eindelijk zeker zijn van een definitieve heropening, gaan we die plannen verder uitwerken.

Maarten Helwig schrijft aanvullend op de huidige tentoonstelling over Sleepboten in oorlogstijd (deel 3).

Van de hand van Nico Ouwehand is deel twee over de geschiedenis van de Rotterdamse Sleepdiensten.

Nico schreef ook een mooie wervende tekst voor geïnteresseerde nieuwe vrijwilligers, welke inmiddels is verschenen in Piet Sinke’s Newsclippings, in de Maassluizer Courant/De Schakel en in de Waterweg editie van het Algemeen Dagblad. Gelukkig hebben we hierop al enkele positieve reacties mogen ontvangen. Wij kunnen altijd enthousiaste vrijwilligers met een hart voor de Scheepvaart en Sleepvaart gebruiken en vooral dames of heren met ICT of secretariële ervaring.

Wij wensen u veel leesplezier met deze nieuwsbrief, die u kunt openen door op onderstaande link te klikken.

Indien u daar prijs op stelt, kunt u van de mogelijkheid gebruik maken u te abonneren op de nieuwsbrief. U krijgt deze voortaan dan per e-mail toegezonden. U kunt dit kenbaar maken door ons een mailtje te sturen via de contactpagina van de website.

Friday, 29 January 2021 14:24

NSM Nieuwsbrief februari 2021

In deze nieuwsbrief wordt aandacht besteed aan de volgende onderwerpen:


Voorwoord van de voorzitter.

Update BIS systeem: Op 31 december 2020 bevatte het Bezoekers Informatie Systeem (BIS) van het Nationaal Sleepvaart Museum de gegevens en foto’s van 1.300 schepen en 2.950 scheepsnamen.

Na de verbouwing van de Rijn- en binnenvaartzaal was er tijdelijk geen plaats meer voor de grote rijen met de schoorstenen van de diverse Rijnvaartrederijen. Inmiddels hebben we een groot deel van deze schoorstenen weer in beeld kunnen brengen.

Nieuws van de penningmeester: Het Sleepvaartmuseum heeft gelukkig nog steeds een stabiele financiële basis. Het jaar 2020 sluiten we af met een positief resultaat. Rest mij nog iedereen te bedanken, die het afgelopen jaar heeft geholpen de uitgaven te beperken door zelf onderhoud te verrichten en/of door acties om de kosten voor gas en elektra te verminderen, omdat het museum wegens Lockdown gesloten was.

Lopende de tentoonstelling “Sleepboten in oorlogstijd 2” kan men zich afvragen: “Hoe ging het met de gezinnen thuis”. Hoe konden ze aan financiële middelen komen, nu de bezetter de rederijen aan banden had gelegd en er bijna geen inkomens voor de gezinnen bleken te zijn. Dit is een vaak onderbelicht thema, maar wel zeer belangrijk voor de mannen, die in deze periode geen of weinig contact met het thuisfront hadden en ook geen weet hadden van de situatie van hun gezin. Lees hier meer over.

In het afgelopen jaar is het Museum weer een fraai model rijker geworden. Het is de Noord Holland van Bureau Wijsmuller. Het is een zgn. ATA-sleper, een van de serie-sleepboten, die in de oorlog voor de geallieerden zijn gebouwd. Deze Noord Holland was gebouwd als ATA 238 in Port Arthur-Texas, maar omdat inmiddels de oorlog was afgelopen, werd zij niet geheel afgebouwd. Pas in 1946 werd ze verder afgebouwd omdat Wijsmuller haar overnam van de Amerikaanse Marine. In juli 1947 vertrok ze naar Nederland.

Nico Ouwehand: Een poosje geleden werd ik uitgenodigd om een lezing te houden over de stadssleepdiensten van Rotterdam. Die lezing ging door Corona niet door en is inmiddels een keer of vijf uitgesteld. Daarom nu op deze plaats een beknopte uiteenzetting over dit onderwerp.

In 2020 zijn er diverse onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan het pand waarin ons museum is gevestigd. De tand des tijds had er aan geknaagd. In opdracht van de Gemeente Maassluis zijn onder andere de voegen vervangen en zijn de schoorstenen gerenoveerd.

Ons museum heeft door verschillende omstandigheden en oorzaken te maken met een Project Lange Adem en wel de her-certificering van onze erkenning als “Geregistreerd Museum”. Ben je als museum geregistreerd door de Museum Vereniging dan mogen onze bezoekers gebruik maken van de Museumkaart. Een grotere aantrekkingskracht voor elk museum. Een Lange Adem project had men destijds ook bij Shell Tankers. Een aardige parallel.

Eind vorig jaar kregen we in het Museum een telefoontje met de vraag of we geïnteresseerd waren in een schilderij van de sleepboot Zierikzee met een vissersschip uit Maassluis, gemaakt door de heer Ary de Groot. Zeker omdat we weinig afbeeldingen hebben van de Zierikzee waren we zeer geïnteresseerd. Het is een fraaie afbeelding van een woeste zee met beide schepen.

Wij hopen zo spoedig mogelijk onze gasten weer welkom te kunnen heten. Even volhouden nog en blijf gezond!

Wij wensen u veel leesplezier met deze nieuwsbrief, die u kunt openen door op onderstaande link te klikken.

Indien u daar prijs op stelt, kunt u van de mogelijkheid gebruik maken u te abonneren op de nieuwsbrief. U krijgt deze voortaan dan per e-mail toegezonden. U kunt dit kenbaar maken door ons een mailtje te sturen via de contactpagina van de website.

Page 1 of 20