Op zondag 26 november 2023 hebben wij de laatste strook geplaatst van het stripverhaal 'Kappie en de wierlozen'.
Met ingang van zondag 3 december 2023 zal de Facebook-pagina van het Nationaal Sleepvaart Museum, dus elke week (ook weer op zondag) worden gesierd met een strook van het stripverhaal 'Kappie en de sleepsteler'.
Vanaf die zelfde datum zal dit verhaal ook wekelijks geupdate worden via de website van het Nationaal Sleepvaart Museum.

Deze strip, over een sleepbootkapitein, maakt deel uit van de nalatenschap van Marten Toonder en de auteursrechten zijn en blijven dan ook eigendom van de 'Stichting het Toonder Auteursrecht'.

Dankzij de medewerking en ondersteuning van die stichting is het ons museum mogelijk gemaakt om deze strip te gaan plaatsen, en het museum wil via deze weg graag haar dank daarvoor kenbaar maken.'
Ook danken wij de 'St. Uitgeverij Stripstift' voor het leveren van het prachtige beeldmateriaal.

Wij hopen dat u veel plezier zult beleven aan de (wellicht hernieuwde) kennismaking met deze stripheld uit vroeger tijden, dus wij roepen u graag op om elke zondag even langs te komen op onze Facebook-pagina:
https://www.facebook.com/NationaalSleepvaartMuseum

- - - - -

Meer informatie over deze stripheld kunt u vinden op:
https://www.stripschrift.nl/kappie

- - - - -

Het Kappie-project

Naast Heer Bommel en Tom Poes, Koning Hollewijn en Panda is Kappie de vierde langlopende krantenstrip van Marten Toonder (1912-2005).
Tussen 1945 en 1972 zijn er 141 Kappie-verhalen gemaakt voor onder meer de kranten Het Vaderland en Algemeen Dagblad.
Maar de strip is ook gepubliceerd in dag- en weekbladen in België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Denemarken, Noorwegen, Finland en Zweden.
Sinds september 2013 worden de niet eerder in boekvorm verschenen verhalen uitgegeven in een frequentie van één boek per kwartaal.
Daarbij wordt zoveel mogelijk gereproduceerd van de originele tekeningen.

Naast de reguliere handelseditie verschijnt er – voor de fijn-proevers – van elk deel ook een luxe genummerde editie in linnen band met foliedruk, voorzien van een uniek ex libris.
Dit alles in een zéér beperkte oplage.
Die editie is alleen bij voorintekening via de uitgever verkrijgbaar.

Gestart wordt met de verhalen 131 t/m 141, alle getekend door Piet Wijn en geschreven door Eiso Toonder:
131 | Kappie en het slaapgas
132 | Kappie en de vervuiling
133 | Kappie en de blauwe walvis
134 | Kappie en de levensgevaarlijke verzekering
135 | Kappie en de wrakker
136 | Kappie en de weermakers
137 | Kappie en de sleepsteler
138 | Kappie en de zeeheks
139 | Kappie en de woeste Pochtli
140 | Kappie en de wierlozen
141 | Kappie en de wijde verten

Kappie wordt uitgegeven door
Stichting Uitgeverij Stripstift
Kleine Beer 467
3067 ZW Rotterdam
Nederland

Voor up-to-date informatie:
http://www.stripschrift.nl/index.php?pag=colofon

Afgeschilderd

….SCHILDERKUNST UIT EIGEN DEPOT….

rolf oldenbarneveltOnder de titel ‘Afgeschilderd’ zijn vanaf 25 november 2023 topstukken te zien uit het depot van het Nationaal Sleepvaart Museum die normaal niemand te zien krijgt.

Aanleiding voor deze wisseltentoonstelling is de schenking aan het museum door de enige vrouwelijke maritiem schilder van Nederland, Lenie Simons-Molenwijk van een tiental fraaie schilderijen van haar hand. Deze schilderijen staan centraal op de tentoonstelling.

De schilderijencollectie van het Sleepvaart Museum is te groot om in zijn geheel uit het depot te halen. Daarom hebben de leden van het tentoonstellingsteam ieder hun meest favoriete schilderijen uitgekozen waarmee een gevarieerde selectie is ontstaan. Uiteraard vooral met sleepboten op zee. Daar zitten schilderijen bij van bekende schilders zoals Ad M. Oudes, Reint de Jonge en Hans Breeman. Schilderijen en aquarellen van Hans Breeman, overleden in 2020, hebben vele jaren de voorkant van de tentoonstellingswijzers van het Sleepvaart Museum gesierd. Maar ook werken van hobbyschilders zijn geselecteerd. Aan sommige stukken of het afgebeelde tafereel is een verhaal verbonden, dan wel zijn deze geïnspireerd door een bijzondere gebeurtenis die uit de doeken wordt gedaan in de tentoonstellingswijzer.

Een niet te missen onderdeel van de tentoonstelling zijn de mooie schilderijen gemaakt door cliënten van zorgcentrum De Vloot in Maassluis in een workshop ter gelegenheid van het 10 jarig bestaan van het huis. Twee foto’s van de Elbe en de Furie dienden als voorbeeld. Prachtig om te zien hoe verschillend maar toch herkenbaar deze zijn afgebeeld.

Van de wisseltentoonstelling komt binnenkort een tentoonstellingswijzer beschikbaar waar niet alleen de werken uit de wisseltentoonstelling in staan maar ook een aantal uit de vaste tentoonstelling worden belicht.

Schenkster Mevrouw Lenie Simons-Molenwijk zal de feestelijke opening verrichten.

De opening van de wisseltentoonstelling vond plaats op 25 november 2023.

Sunday, 19 November 2023 12:35

Opening tentoonstelling "Afgeschilderd"

Afgeschilderd

….SCHILDERKUNST UIT EIGEN DEPOT….

rolf oldenbarneveltOnder de titel ‘Afgeschilderd’ zijn vanaf 25 november 2023 topstukken te zien uit het depot van het Nationaal Sleepvaart Museum die normaal niemand te zien krijgt.

Aanleiding voor deze wisseltentoonstelling is de schenking aan het museum door de enige vrouwelijke maritiem schilder van Nederland, Lenie Simons-Molenwijk van een tiental fraaie schilderijen van haar hand. Deze schilderijen staan centraal op de tentoonstelling.

De schilderijencollectie van het Sleepvaart Museum is te groot om in zijn geheel uit het depot te halen. Daarom hebben de leden van het tentoonstellingsteam ieder hun meest favoriete schilderijen uitgekozen waarmee een gevarieerde selectie is ontstaan. Uiteraard vooral met sleepboten op zee. Daar zitten schilderijen bij van bekende schilders zoals Ad M. Oudes, Reint de Jonge en Hans Breeman. Schilderijen en aquarellen van Hans Breeman, overleden in 2020, hebben vele jaren de voorkant van de tentoonstellingswijzers van het Sleepvaart Museum gesierd. Maar ook werken van hobbyschilders zijn geselecteerd. Aan sommige stukken of het afgebeelde tafereel is een verhaal verbonden, dan wel zijn deze geïnspireerd door een bijzondere gebeurtenis die uit de doeken wordt gedaan in de tentoonstellingswijzer.

Een niet te missen onderdeel van de tentoonstelling zijn de mooie schilderijen gemaakt door cliënten van zorgcentrum De Vloot in Maassluis in een workshop ter gelegenheid van het 10 jarig bestaan van het huis. Twee foto’s van de Elbe en de Furie dienden als voorbeeld. Prachtig om te zien hoe verschillend maar toch herkenbaar deze zijn afgebeeld.

Van de wisseltentoonstelling komt binnenkort een tentoonstellingswijzer beschikbaar waar niet alleen de werken uit de wisseltentoonstelling in staan maar ook een aantal uit de vaste tentoonstelling worden belicht.

Schenkster Mevrouw Lenie Simons-Molenwijk zal de feestelijke opening verrichten.

De opening van de wisseltentoonstelling vond plaats op 25 november 2023.

foto van archiefWie of welk bedrijf in de regio Maassluis e.o beschikt over opslagruimte die voor langere tijd niet in gebruik is? Het Nationaal Sleepvaart Museum is dringend op zoek naar een dergelijke gratis of voor haar betaalbare
locatie ten behoeve van het onderbrengen van een gedeelte van het archief, vitrines en transportkisten.
Er worden weinig eisen aan gesteld. De ruimte moet wel droog zijn, redelijk verlicht zijn of kunnen worden en gedurende normale werktijden enkele malen per jaar toegankelijk zijn voor medewerkers van het museum.
Als het even kan, zouden wij graag beschikken over 50m2 of meer.
Het zou ook mooi zijn als er ook stellingen of kasten in staan en de ruimte afsluitbaar is voor toegang door derden.
Mocht u ons eventueel willen helpen, neemt u dan a.u.b. contact op met onze medewerker Rien Vergeer, telefoon 06-29183097.

IMG 1599 havendagen rotterdam 2016De Wereldhavendagen te Rotterdam zijn het grootste jaarlijkse maritieme evenement van Nederland en geven iedereen de kans een kijkje achter de schermen te nemen van de grootste haven van Europa. Het is te bezoeken van 30 augustus tot en met 3 september 2023.

Ieder jaar rond begin september staat Rotterdam een lang weekend geheel in het teken van de haven. Hierbij gaat het om het verstevigen van de band tussen haven en stad. Het grootste evenement van het weekend zijn de Wereldhavendagen met scheepsbezoeken, demonstraties en excursies op en om het water en een show op zaterdagavond met spectaculair vuurwerk.

Op het evenemententerrein, het gebied op en rond de Maas bij de Erasmusbrug en Katendrecht, wisselen de deelnemende bedrijven en entertainment elkaar af. Van muziek en theater tot een hapje en een drankje, alles is aanwezig om van een bezoek aan de Wereldhavendagen een compleet weekend uit te maken. Met name de zaterdagavondshow is uitgegroeid tot een onderdeel waarvoor mensen van heinde en verre naar Rotterdam afreizen.

Voor meer informatie over de Wereldhavendagen kunt u de site https://wereldhavendagen.nl/ raadplegen.

Maritiem museum havendagen 2023Het Nationaal Sleepvaart Museum en de Stichting Ervaar Maassluis op de havendagen

De Stichting Ervaar Maassluis (met inbegrip van de Stichting Sleepboothaven Maassluis, waar het Nationaal Sleepvaart Museum deel van uitmaakt), is ieder jaar op de Havendagen aanwezig met een aantal historische schepen en een promotiestand. Ook dit jaar staan het Sleepvaartmuseum en Ervaar Maassluis met ieder een eigen stand op de kade van de Leuvehaven nabij het Maritiem Museum (incl. Havenmuseum) Rotterdam. U kunt hier informatie krijgen over de stad Maassluis, de Maassluise historische sleepboten, het Nationaal Sleepvaart museum en Ervaar Maassluis, dat u suggesties aan de hand kan doen over een dagje Maassluis.

Ook kan op onze stand vanzelfsprekend met (oud-)collega's, scheepsliefhebbers en vakgenoten gezellig worden bijgepraat. Tot ziens aan de Leuvehaven!

wereldhavendagen 2023

Tuesday, 23 May 2023 17:33

Ton Kooren ontvangt

TON KOOREN RECEIVES PRESTIGIOUS ITS LIFETIME ACHIEVEMENT AWARD 2023 Father of ‘Tugnology’ honoured at Riviera Maritime Media’s TUGTECHNOLOGY ’23in Rotterdam

On 22 May, Ton Kooren, founder of Kotug International and inventor of the Rotortug, was honoured with the Lifetime Achievement Award bestowed by the prestigious maritime sector magazine, InternationalTug & Salvage. The award, presented at the Postillion Hotel Rotterdam by Sanmar Shipyards board chairman Ali Gurun, recognised Ton Kooren’s contribution for his outstanding significance to the international tug industry during his lifetime.

Ton Kooren (86 years), the third generation of the Kooren family in the towage business, is renowned for bringing innovation to the international tug business, amongst others with the invention of the Rotortug. ‘Tugnology’ is how Ton describes his inventions. His unwavering commitment to excellence and innovation has revolutionized the way the towage industry operates.

“We are thrilled to present Ton Kooren with the ITS 2023 Lifetime Achievement Award,” said Riviera Maritime Media Executive Editor and Conference Chairman Edwin Lampert. “Mr. Kooren’s remarkable achievements and profound impact on the international tug industry are a testament to his unwavering dedication, expertise, and vision. He has set new benchmarks for success and has truly earned this prestigious recognition.”

“I am deeply humbled and honored to receive the Lifetime Achievement Award,” said Ton Kooren. “To everyone who has been a part of my journey, thank you for your unwavering support and belief in my vision. This award is as much yours as it is mine. I encourage the next generation of Kotuggers to continue to forge ahead and pushing boundaries, in a sustainable way.”

Friday, 12 May 2023 14:15

Nieuw boek: Bergen Slepen op Zee

Bergen Slepen op Zee:

Kees Pronk3Een prachtig boek over zeesleepvaart en berging. Kapitein Kees Pronk deed in zijn leven waar veel jongens van dromen: de zeven wereldzeeën bevaren en schepen in nood helpen. Zijn rijkgevulde carrière leest als een avonturenroman, van het slepen van booreilanden, het bergen van brandende olietankers tot de confrontatie aangaan met piraten.

‘Bergen Slepen op Zee’ geeft je een unieke inkijk in een wereld, die de meeste mensen onder ons niet kennen. Een ongemeend boeiend relaas van een niet-alledaags beroep. Kapitein Pronk neemt ons mee in de wereld van ‘Hollands Glorie’.

Kees Pronk2Een verhaal van een jongen, geboren aan de kust van Scheveningen, waarbij het zeewater al bij de geboorte door de aderen liep. In 1961 ging hij op 14-jarige leeftijd naar zee op een vissersboot vanuit Scheveningen. In 1965 stapte hij over naar de Nederlandse zeesleepvaart. In 1974 ging hij naar de zeevaartschool en haalde zijn diploma’s. Hij voer als stuurman en werd kapitein op de grootste zeesleepboten, die er toen rondvoeren op de wereld.

In 2016 hing hij zijn plunjezak aan de wilgen en ging van zijn pensioen genieten. Zijn kinderen vroegen hem een fotoboek te maken voor later, zodat zijn kleinkinderen over hun opa konden lezen. Uiteindelijk werd het een echt non-fictieboek, waarin een aantal interessante sleepreizen en spannende bergingen worden beschreven. Een aanrader voor iedereen, die zich wil inleven in de boeiende wereld van de zeesleepvaart en de berging.

Het boek is in B5 paperback uitvoering met 210 pagina’s en veel kleurenfoto’s. De prijs is 20 euro (exclusief verzendkosten). Het boek zal in de eerste helft van mei 2023 verschijnen.

Kees Pronk1Indien u interesse hebt in het boek, kunt u dit  bij/via het Nationaal Sleepvaart Museum aanschaffen (bijvoorbeeld op onze stand aan de haven op 13 mei). Ook mogelijk: stuur een e-mail naar, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. Gelieve in de e-mail aan te geven: uw naam, adres, postcode en woonplaats.

Klik op de link om een klein stukje video te bekijken. HERE

Op zaterdag 13 mei 2023 vindt in en om de havens van Maassluis na een wegens corona lange afwezigheid weer een Dag van de zeesleepvaart plaats. De Dag van de Zeesleepvaart 2023 is gericht op het promoten van de historische schepen van de Stichting Sleepboothaven Maassluis (SSM).
Naast de varende en aan de kade liggende schepen wordt het evenement gecomplementeerd zangkoren, maritieme kramen, nautische springkussens, de klimtoren van het Loodswezen, een Living Statue en een uitgebreid gebied met modelvaartuigen. Vanwege mogelijke wijzigingen en het weer is de informatie hierover onder voorbehoud.
Tijdens deze dag zullen er ook rondleidingen gegeven worden in het Living Lab in het kader van de ontwikkeling van het Maritiem Erfgoed in Maassluis. Hier moet de basis komen te liggen voor de museale samenwerking van de musea van Maassluis, Loodswezen en geïnteresseerde havenpartners. Er wordt een innovatiecentrum ingericht tbv studenten van de Hoge School en TU Delft waarbij in ieder geval de zoutwaterbatterij en meer nautische technieken ontwikkeld zullen worden.

Deelnemers zijn (In de Buitenhaven): 

Zeesleepboot Elbe, bergingsvaartuig Bruinvisch, bergingssleepboot Tonijn, stoomzeesleepboot Furie, haven- en kustsleepboten Steenbank en Varnebank, loodsvaartuig Rigel en havensleepboot Maassluis ("Maassluisje"):

Binnenhaven:

Zeesleepboot Hudson, beurtschip Jansje, trekschuit Den Goude Leeuwin, het Nationaal Sleepvaart Museum en scheepswerf De Haas "Zorg& Vlijt".

Er zijn de volgende bewegingen:

Om 10.00 uur wordt de sleepboot Varnebank verhaald naar Burg.de Jonghkade
Om 10.15 uur meren de Steenbank en Furie af aan de Govert van Wijnkade
Om 10.30 uur vertrekt de zeesleepboot Elbe voor een rondvaart naar het Deltatunnelcomplex
Om 11.00 uur klinkt het Startsein (opening door de wethouder d.m.v. het losgooien van de sleepboot Steenbank. Blazen van de scheepshoorns.
Om 17.00 uur: Einde Dag van de Zeesleepvaart

Tevens zijn er een aantal walactiviteiten

Marktkramen / stichtingen
1 Burg. De Jonghkade Ervaar Maassluis/ (Tunnelcomplex Blankenburg)
2 Burg. De Jonghkade oude ambacht 1 - Glasgraveren (stroom)
3 Burg. De Jonghkade oude ambacht 2 - Schip in Fles
4 Burg. De Jonghkade Wim Bosman - scheepsmodellen
Modellenbak +(plus 3 kramen) Rob Planken
Modellenbak +(plus 3 kramen) Modelbouw 1
Modellenbak +(plus 3 kramen) Modelbouw 2 + 3
5 Burg. De Jonghkade HVM
6 Burg. De Jonghkade oude ambacht 3 - Schepen schilder
Burg. De Jonghkade waterkant Palingrokerij
7 Burg. De Jonghkade Cilly Juices
8 Burg. De Jonghkade oude ambacht 4 - glasblazen
9 Burg. De Jonghkade oude ambacht 5 - Mozaïek maken
10 Burg. De Jonghkade oude ambacht 6 - Hout branden
11 Burg. De Jonghkade Loodswezen
West van Douanehuisje Viskraam (achter stadsnaam MAASSLUIS)
12 Govert van wijnkade oude ambacht 7 - Tiffany maken (stroom)
13 Govert van wijnkade
14 Govert van wijnkade Nationaal Sleepvaartmuseum
15 Govert van wijnkade oude ambacht 8 - Oesters/ houtbewerker
16 Govert van wijnkade Hudson
Govert van wijnkade waterkant Living Statue
17 Govert van wijnkade oude ambacht 9 – Schiemanswerk
18 Govert van wijnkade oude ambacht 10 - Touwslaan
19 Govert van wijnkade Modelbouw 1
Modellenbak
20 Govert van wijnkade Modelbouw 2
21 Govert van wijnkade Modelbouw 3
22 Govert van wijnkade verkoop boeken - Living Lab/Ervaar Maassluis
Muziek Line-Up
11.00 11.45 Rijnmondband 3 Straat-Act 2 - Douanehuisje
11.45 12.30 Die Maeze Sanghers Straat-Act 1 – Burg. De Jonghkade
12.30 13.15 Rijnmondband 3 Straat-Act 1 – Burg. De Jonghkade
13.15 14.00 Die Maeze Sanghers Straat-Act 2 - Douanehuisje
14.00 14.45 Waterwegkoor Straat-Act 1 – Burg. De Jonghkade
14.45 15.30 Vier Maten Straat-Act 2 - Douanehuisje
15.30 16.15 Waterwegkoor Straat-Act 2 - Douanehuisje
16.15 17.00 Vier Maten Straat-Act 2 - Douanehuisje

 

Saturday, 25 February 2023 00:41

New exhibition: Building tugboats for abroad

EDGAR BONNET Fotobureau C. Kramer1From Tugs Towing & Offshore Newsletter (Hans van der Ster):

Foreign clients have always been of great importance to Dutch shipyards. This was and still is the case for towage. As early as 1884, a tugboat was built in the Netherlands for the English account, which was not scrapped until 1963. Further afield, as far as South America and Asia, the fame of tugboats built in the Netherlands was spread because the dredgers and barges for foreign harbor works were brought in by Dutch tugboats. Impressed, the foreign clients ordered such tugs for themselves. An example is the order in 1953 for the construction of the beautifully designed Edgar Bonnet, briefly the strongest tugboat in the world, for the Suez Canal Company. During the hostilities around this canal in 1956, the ship, still almost new, was sunk, then refloated by the Dutch and later put back into service under the less politically sensitive name Antar. The 1970s witnessed the enormous growth in the offshore industry. Dutch shipyards delivered a number of sturdy supply ships, because the weather conditions in the North Sea are often violent. In addition, standardization became the formula for success in the second half of the last century. Kommer Damen invented it and it meant serial construction of tugs both at his yards here and Bern IB049abroad. Closer to home, for Belgian, German, French and even Swiss clients, mainly inland waterway tugs and later many pusher boats were launched. The Bern (1923) is an example of an impressively strong Swiss paddle tug with a power that many ocean-going tugs could not match and was able to reach the Rhine as far as Basel with a number of loaded barges in tow. With beautiful photos and models, the temporary exhibition "Building for the Abroad" shows how from the very beginning with steam tugs to the high-tech tugs of today that can sail and tow fully electrically, it is clear that the Dutch shipyards play a prominent role in this branch of industry. The exhibition “Building for the Abroad” can be seen in the National Towage Museum in Maassluis from 25 February till 27 August 2023.

In March this year, Boskalis was at the center of worldwide media attention on the salvage of the stranded mega container ship Ever Given in the Suez Canal.

In collaboration with the Suez Canal Authority, a large group of experts from Boskalis and its subsidiary SMIT Salvage succeeded in refloating the enormous vessel within a week during a spring tide and unblock the canal.

This allowed the hundreds of queuing ships to continue their journey and averted a potential disaster for world trade (Lloyd’s List estimated the damage at USD 400 million per hour).

At the time of the salvage operation and immediately afterwards, Boskalis received numerous questions from the media and interested parties about the progress of the salvage operation and what had happened behind the scenes.

“In response to these requests and because of the unique nature of this salvage operation, we decided to publish a book reporting on this intense week,” said Boskalis.

Based on interviews with a large number of colleagues involved, combined with various photos, the book paints a chronological picture of what took place on board the stranded vessel with the salvage team, the shore support team in Egypt and the Boskalis offices.

The book has been published in Dutch and English, and can be ordered in the Boskalis shop (shop.boskalis.com) or at Bol-com. The price: EUR 9.95, postage free in The Netherlands.

 

Press release: Papendrecht, 29 March 2021

Boskalis announces the successful salvage operation of the grounded 20,000 TEU container vessel Ever Given in the Suez Canal. With a length of 400 meters and a width of nearly 60 meters this giant ship had been wedged in this vital shipping route since 23 March 2021 blocking all shipping traffic ever since.

Peter Berdowski, CEO Boskalis: “Shortly following the grounding of the Ever Given we were requested through SMIT Salvage to provide assistance with the salvage operation. I am excited to announce that our team of experts, working in close collaboration with the Suez Canal Authority, successfully refloated the Ever Given on 29 March at 15:05 hrs local time, thereby making free passage through the Suez Canal possible again. I’m extremely proud of the outstanding job done by the team on site as well as the many SMIT Salvage and Boskalis colleagues back home to complete this challenging operation under the watchful eye of the world. The time pressure to complete this operation was evident and unprecedented and the result is a true display of our unique capabilities as a dredging and marine services provider.” 

For the refloating of the 224,000-ton container vessel approximately 30,000 cubic meters of sand was dredged to help free the vessel and a total of eleven harbor tugs and two powerful seagoing tugs (Alp Guard and Carlo Magna) were deployed. The vessel is towed to a location outside the channel for further inspection.

Page 1 of 19