beurtvaart jansjeZie hiervoor ook de website van de stichting "Ervaar Maassluis"

Zaterdag 18 mei 2024 wordt in Maassluis een maritiem festijn gehouden: de gecombineerde opening van het vaarseizoen "Maassluis Vaart", Dag van de Zeesleepvaart en de historische Trekvaartdag. Er valt in de binnen- en buitenhaven en het historische stadshart van alles te doen. We zetten het voor u op een rijtje:

De trekschuit Goude Leeuwin vaart drie keer een korte rondje om de Wipmolen. Het paard zal dan aangespannen worden.
Een gids van de Historische Vereniging Maassluis loopt elk uur een stadswandeling.
Langs de Stadhuiskade ,waar normaal de Furie ligt, ligt vandaag het eveneens meer dan 100 jaar oude beurtschip Jansje. Dit zal demonstraties geven van het laden en lossen toendertijd.
Trekschuit De Gouwe Leeuwin te Maassluis Ingrid Bruggeman BusschingBij Gallery RitsArt zal Tessa Kleinsen een verhaal vertellen over Jongkind. Ook in deze website kunt u over deze schilder informatie terugvinden.
De Monstersche Sluis zal zo vaak mogelijk schutten, en een sluiswachter zal het verhaal over de oorsprong van de sluis vertellen. Vanaf vandaag kun je zien hoe de Monstersche Sluis er in de 17e eeuw uitzag. Met een soort 'street view' zie je aan de ene kant van de sluis de trekschuiten en binnenvaartschepen, en aan de andere kant de vissersschepen die vanuit de Maas in de haven aanmeerden.

De Groote Kerk uit de 17e eeuw zal kunnen worden bezichtigd.
Het Museum Maassluis, het Nationaal Sleepvaartmuseum en molen De Hoop zijn open en gratis te bezoeken.
Een stadsomroeper, troubadour, loopt door de stad.
De Scouting verzorgt vuurkorven en het roosteren van marshmallows.
Winkeliers stadshart bieden tegen betaling een BBQ aan.
Door de binnen- en buithaven zullen 11 oud ambachten getoond worden.

de Steenbank de Varnebank en de Elbe in de haven van Maassluis cor visserWat is er allemaal te doen in de buitenhaven:

Meerdere vaartochten per uur met de sleepboot Steenbank en andere schepen. Kaartjes kunnen worden geboekt via de site "Ervaar Maassluis"
Er zijn marktkramen met diverse informatie en aanbiedingen
Op de kade is een podium daarop zullen verschillende bandjes en koren gezellige muziek verzorgen.
De reddingsbrigade zal een presentatie geven van hun werkzaamheden

Programma in en buiten de loods aan de buitenhaven (Loods M):

Springkussen vuurtoren
Er is een waterbak met radiografisch bestuurbare modelbootjes.
Autobaan met radiografisch bestuurbare modelauto’s.
Silent disco.
IMG 0836 museumkraam. Ook op andere locaties geeft het Nationaal Sleepvaart Museum acte de presenceEen zeemeermin is aanwezig  tussen 11.30 uur en 15.30 uur. Zij legt voor jong en oud haar ”zeekaarten”  en treedt daarmee op als nautisch waarzegster. Ook tekent zij bij de kinderen henna tattoos die met de zee van doen hebben. Kortom, een belevenis op zich!
Muurschildering van Rolf de Bakker met eventueel een interactief programma met Rolf.
Loodsgenoten zullen een presentatie geven met wat zij gaan doen in de loods.
Er zal doorlopend een promotie film over Maassluis draaien. Daarnaast is er een doorlopende diapresentatie met beelden van Tinker en RAU
Tussen de binnen- en buitenhaven zal een pendeldienst rijden om je snel heen en weer te brengen.

Voor maritieme liefhebbers: Op de locatie van "Loods M" aan de buitenhaven zal het Nationaal Sleepvaart Museum met een kraam aanwezig zijn. Naast informatieverstrekking over het museum vindt ook verkoop plaats van o.a. scheepsmodellen (indien voorhanden) en tweedehands maritieme boeken.

Tekensessie Loods M NSM 1Op donderdag 11 april j.l. is in Loods M door het Nationaal Sleepvaart Museum te Maassluis en de Gemeente Maassluis de intentieovereenkomst getekend voor deelname aan de ontwikkeling van Loods M als maritieme en culturele hotspot van Maassluis.

Ook werd een addendum ondertekend waarmee het eigen en nationale karakter van het Sleepvaart Museum wordt erkend.
Met deze stap is het Nationaal Sleepvaartmuseum officieel toegetreden tot de groep ‘Loodsgenoten’ die samenwerken om tot een inspirerend bidbook te komen. 

Deze collectieve ambitie die eerder door tien Maassluise organisaties en de gemeente Maassluis is ondertekend, vormt een belangrijke mijlpaal voor de ontwikkeling van Loods M.

Bezoek "loodsm.nl"  voor meer informatie.
 

 

 

Op de linker foto dhr. K. van Essen, voorzitter van het Nationaal Sleepvaart Museum en mw. C. Bronsveld, wethouder van Maassluis tijdens de feestelijke ondertekening.


Tweede foto: Vertegenwoordigers van het Nationaal Sleepvaart Museum, de Gemeente Maassluis en Loods M na de feestelijke ondertekening.

Tekensessie Loods M NSM 2

 

 

 

Wednesday, 27 March 2024 23:56

Unieke verzameling scheepjes in fles

Vrijwilligers-en-oud-kaptein-Dirk-Brijs-bij-hun-nieuwste-aanwinst_steenbankDe familie van de in augustus 2023 overleden heer Dirk Brijs heeft, naar zijn wens, het Nationaal Sleepvaart Museum een groot deel van de door hem gemaakte scheepjes in fles geschonken. Ook een flink aantal maritieme boeken hebben we in ontvangst mogen nemen. In de havenzaal zal één van de vitrines worden ingericht met een groot deel van deze gift. Afgelopen februari hoopten we dit gereed te hebben, zodat de bezoekers deze zeer fraaie scheepjes in een fles kunnen bewonderen. Inmiddels is dit project voltooid. Hieronder volgt het verhaal van Dirk.

 

Vrijwilligers en oud-europoortsleepbootkaptein Dirk Brijs (rechts) bij hun nieuwste aanwinst de Steenbank

“Furiade op de helling” was het thema van de Furiade 2008. Dat zou kunnen betekenen dat de Furiade op de schop is gegaan en wordt opgefrist of dat het thema op scheepswerven, nieuwbouw of reparatie van schepen betrekking heeft. En het laatste is zeker waar. De helling van Scheepswerf De Haas was een spil in deze Furiade. Maar er gebeurde meer op scheepsbouw gebied. Geen gillende slijpschijven, geen kotteraars, geen lassers en schilders maar een kleine slaapkamer in de altijd rustige Jan Evertsenlaan. Een bureau is de helling en als de kiel gelegd wordt dan duurt het 6 tot 8 weken tot het hele karwei geklaard is. Geen dure hobby maar wel erg arbeidsintensief. En eigenlijk geen modelbouw maar een kunstvorm. Scheepjes in flessen bouwen.

dirkbrijsflessenscheepjes4Even op bezoek bij Dirk Brijs, gepensioneerd sleepbootkapitein en gepassioneerd modelbouwer:
En van zomaar even langsgaan is geen sprake. Dirk Brijs, ondanks de vele flessen een nuchtere, rustige en prettige man. Geboren in ’36 te Rotterdam en in het laatste oorlogsjaar op Terschelling beland, had van jongs af aan maritieme interesse maar mocht uiteindelijk niet gaan varen. Dirk kwam dus na de MULO op het kantoor van de Slavenburg Bank terecht. Dat was het echter niet en in 1953 kwam hij via Dirk Strijbos aan boord bij de legendarische Teun Vet. 


Dirk Brijs geconcentreerd aan het werk 
 
 

Als koksmaat/matroos o/g op de Zwarte Zee. Na o.a. op de “Blankenburg” te hebben gevaren zocht Dirk de zeevaartschool op om in 1959 als stuurman af te zwaaien. Het zwervende bestaan op de wereldzeeën nam in volle hevigheid weer toe totdat hij uiteindelijk in 1969 op de Europoortsleepboten terecht kwam. Meer regelmaat en vaker thuis bij vrouw, dochter en zoon en eind 1992 voorgoed uitgevaren.

dirkbrijsflessenscheepjes1Maar geen nood want toen kwam er echt tijd om te gaan bouwen. Het was Dirk’s schoonvader die steevast als de bodem van de fles in zicht kwam zei “het enige wat je met een lege fles kunt doen is er een scheepje in bouwen of weggooien.” Leegmaken gaat vanzelf maar er een scheepje in bouwen is toch wel iets anders. En dat blijkt als Dirk zijn grote verzameling schepen in flessen laat zien. Een glasbak zou er jaloers op zijn. Tientallen flessen staan keurig in het gelid en elke fles is gevuld met een tot in detail nagebouwd scheepje. Een vergrootglas moet eraan te pas komen om de details beter te kunnen zien. Cocktailprikkers veranderen in masten, de spoel uit een dynamo wordt railing of tuigage, ijsstokjes worden versneden tot opbouw, kortom ‘van speldenknop tot zeesleper’ gaat hier zeker op.

Een gedeelte van de verzameling scheepjes in fles bij Dirk Brijs thuis 

De vloot is uitgegroeid tot ongeveer 100 boten maar daar staan er zo’n 50 stuks van thuis. De andere scheepjes of flessen zijn bij vrienden en bekenden terecht gekomen, maar ook de burgemeester van Hatvan mag zich de trotse bezitter van een echte Dirk Brijs noemen. Het merendeel van de vloot bestaat uit sleepboten van bekende rederijen zoals Smit, Doeksen, Muller, Wijsmuller en ITC. De Zwarte Zee, Smit Rotterdam, Elbe, een Europoort sleper maar ook een buis waarmee vroeger vanuit Maassluis gevist werd. Daarmee is het voor Dirk nog niet afgelopen. In de uren dat er niet gebouwd wordt maakt Dirk een korte beschrijving van het in de steigers staande schip. Niet alleen de afmetingen en rederijnaam worden in kaart gebracht maar elk schip heeft haar eigen geschiedschrijving. Een hele uitzoekerij maar Dirk doet het met plezier. Op dit moment staat de motorreddingsboot “Brandaris” op de helling, wordt de geschiedenis vastgelegd en worden voorbereidingen getroffen voor het op stapel zetten van een loodsboot. Dirk is naarstig op zoek naar bouwtekeningen daarvan want zijn schepen moet wel zo natuurgetrouw mogelijk zijn. Met zijn precisie en geduld zal dat zeker lukken.

dirkbrijsflessenscheepjes2De bouwwijze van Dirk is anders dan gebruikelijk. Hij zorgt eerst voor een lege fles. Sowieso wordt de fles niet opengesneden. Met een klein kwastje wordt de fles, op de plek waar de zee komt, binnenin geverfd. Met veel geduld wordt daarop stopverf gedrukt en met een haakje wordt een golfpatroon aangebracht. Dan worden de golven geverfd en voorzien van witte kopjes. Inmiddels heeft Dirk ook de romp gemodelleerd en in de lengte gehalveerd en de overige onderdelen op de juiste kleur gebracht. Uiteindelijk is een sigarendoosje groot genoeg om alle scheepsdelen te bergen. Het opbouwen in de fles vangt dan aan. Bij het opbouwen moet je logisch nadenken zegt Dirk “want dan kom je een eind.” Met uiterst veel geduld en oog voor detail wordt eerst de ene helft van de romp in de stopverf gedrukt en als dat is gelukt wordt de volgende helft naar binnen geschoven.

In het museum is een speciale vitrine gereserveerd voor de verzameling scheepjes in fles van Dirk Brijs 

Opbouw, masten, sloepen, kompaspaal, richtingzoeker, radar en railing worden in de juiste volgorde geplaatst. Een stokje met een piepklein knijpertje, een raar gebogen haakmesje op een stokje en een minuscuul kwastje zijn de zelfgemaakte gereedschappen waarmee het karwei geklaard wordt. Het resultaat mag na verloop van een paar weken gezien worden. De dop kan erop en weer wordt er een huzarenstukje opgeleverd.

In het verleden exposeerde Dirk al in het Douanehuisje in Maassluis en in de Oude Kerk van Maasland. Tijdens de Furiade waren de ‘scheepjes in flessen’ te bezien in het gebouw van de Kuiperij in de Ankerstraat te Maassluis.

Detailopname van de verzameling in het museumdirkbrijsflessenscheepjes3

 VSP Voith

Op vrijdagmiddag 15 maart j.l. is in het Nationaal Sleepvaart Museum de nieuwe Voith-Schneider simulator op feestelijke wijze in gebruik genomen. Na een voorwoord van onze voorzitter Kees van Essen, vrijwilliger Hans van de Pennen en een vertegenwoordiger van Voith Turbo Marine, werd de inwijding verricht door kapitein Arno de Visser, die in het verleden veel ervaring met deze voortstuwing heeft opgedaan op de schepen van de veerdienst Maassluis-Rozenburg. Hij heeft als eerste de simulator gestart en een demonstratie gegeven van het besturen van het systeem.

Op woensdagochtend de 20ste maart kwam burgemeester G.Rensen een bezoek brengen en in de namiddag de Maassluise wethouders Corine Bronsveld-Snoep in gezelschap van wethouder Sjoerd Kuiper. Nadat beiden bijna 1 uur lang zich bekwaamden in het varen met de simulator moesten ze naar een volgende afspraak maar anders waren ze vast en zeker langer gebleven.


Afbeelding van een Voith-Schneider propellersysteem

Een Voith-Schneider-propeller (VSP), ook wel kantelbladschroef of cycloïdeschroef genoemd, is een scheepsschroef aan een verticale as die een schip een zeer hoge manoeuvreerbaarheid geeft.

In 1927 ontwikkelde de Oostenrijkse ingenieur Ernst Schneider (1894-1975) samen met de scheepswerf Voith uit Heidenheim an der Brenz een cycloïdeschroef, bestaande uit een horizontale schijf waar verticaal een krans van vier tot zes schepvormige bladen is aangebracht. In 1931 werd het eerste schip met deze techniek uitgerust.

1280 VOITH SCHNEIDER LANGENESS Foto N.S.M. 3294 na fotoshop verhouding 3 2Met de simulator in het sleepvaartmuseum kun je zowel een autoveer als een sleepboot besturen. In Nederland zijn in de tweede helft van de vorige eeuw een aantal sleepboten met de Voith-Schneider voortstuwing uitgerust, bijvoorbeeld de meeste Europoort slepers ("Bank"boten), als eerste de Europa en Azië, en enkele havensleepboten van Goedkoop en de Graan Elevator Maatschappij. Dank zij de grote wendbaarheid kunnen deze sleepboten met Voith optimaal in kleine ruimtes zoals havens opereren.

De pont Blankenburg van de dienst Maassluis-Rozenburg is eveneens uitgerust met het Voith-Schneider voortstuwingssysteem. Door deze wijze van voortstuwing is het autoveer zeer wendbaar. Kenmerk van het Voith-Schneider systeem is dat het systeem onder het schip is bevestigd. Bij een conventionele aandrijving zitten de schroef en het roer aan de achterkant van het schip. Bij het autoveer de Blankenburg zit het Voith-Schneider systeem zowel onder het voorschip als onder het achterschip. Saillant detail: Eveneens op 15 maart is de Blankenburg na lange tijd, nu onder management van Damen, weer in de vaart genomen.

Voor vele ervaren zeevarenden en niet-zeevarenden zal het een uitdaging zijn om met deze simulator hun expertise te testen. Op onze simulator kunt u met de Blankenburg van Maassluis naar Rozenburg en terug varen. Net zoals op Het Scheur ondervindt het autoveer ten gevolge van eb en vloed een ingaande of uitgaande stroom. Dit maakt het oversteken een lastige klus. Het lijkt allemaal zo eenvoudig als u de overtocht over het Scheur maakt, maar de werkelijkheid is anders.

bronsveldWe zijn er bijzonder trots op dat de Voith-Schneider simulator geheel in eigen beheer gedurende een periode van 2 jaar door een aantal technische vrijwilliger-medewerkers is ontwikkeld en gebouwd, na een voorbereidingsperiode, waarin veel werd gebrainstormd en allerlei ideeën werden gelanceerd. Met name de heren Hans van der Pennen, Kees Koree en Kees Noevers krijgen hiervoor de credits. Zeker niet onvermeld mag blijven, dat de producent, het in Zuid-Duitsland gevestigde bedrijf Voith Turbo Marine, daarbij belangeloos uitgebreide medewerking heeft verleend, zowel als sponsor van systeemcomponenten als op technisch adviesgebied. Wij zijn hun medewerkers daarvoor zeer erkentelijk. 



Foto: Ook de Maassluise wethouders Corine Bronsveld-Snoep en Sjoerd Kuiper waagden zich aan de besturing

Kom als bezoeker van het Nationaal Sleepvaart Museum zelf de Voith-Schneider simulator uitproberen en ondervind dat het veilig naar de andere kant brengen van personen en auto’s of het varen met een havensleepboot met behulp van een geavanceerd voortstuwingssysteem allemaal nog niet zo eenvoudig is.

 

Op zondag 26 november 2023 hebben wij de laatste strook geplaatst van het stripverhaal 'Kappie en de wierlozen'.
Met ingang van zondag 3 december 2023 zal de Facebook-pagina van het Nationaal Sleepvaart Museum, dus elke week (ook weer op zondag) worden gesierd met een strook van het stripverhaal 'Kappie en de sleepsteler'.
Vanaf die zelfde datum zal dit verhaal ook wekelijks geupdate worden via de website van het Nationaal Sleepvaart Museum.

Deze strip, over een sleepbootkapitein, maakt deel uit van de nalatenschap van Marten Toonder en de auteursrechten zijn en blijven dan ook eigendom van de 'Stichting het Toonder Auteursrecht'.

Dankzij de medewerking en ondersteuning van die stichting is het ons museum mogelijk gemaakt om deze strip te gaan plaatsen, en het museum wil via deze weg graag haar dank daarvoor kenbaar maken.'
Ook danken wij de 'St. Uitgeverij Stripstift' voor het leveren van het prachtige beeldmateriaal.

Wij hopen dat u veel plezier zult beleven aan de (wellicht hernieuwde) kennismaking met deze stripheld uit vroeger tijden, dus wij roepen u graag op om elke zondag even langs te komen op onze Facebook-pagina:
https://www.facebook.com/NationaalSleepvaartMuseum

- - - - -

Meer informatie over deze stripheld kunt u vinden op:
https://www.stripschrift.nl/kappie

- - - - -

Het Kappie-project

Naast Heer Bommel en Tom Poes, Koning Hollewijn en Panda is Kappie de vierde langlopende krantenstrip van Marten Toonder (1912-2005).
Tussen 1945 en 1972 zijn er 141 Kappie-verhalen gemaakt voor onder meer de kranten Het Vaderland en Algemeen Dagblad.
Maar de strip is ook gepubliceerd in dag- en weekbladen in België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Denemarken, Noorwegen, Finland en Zweden.
Sinds september 2013 worden de niet eerder in boekvorm verschenen verhalen uitgegeven in een frequentie van één boek per kwartaal.
Daarbij wordt zoveel mogelijk gereproduceerd van de originele tekeningen.

Naast de reguliere handelseditie verschijnt er – voor de fijn-proevers – van elk deel ook een luxe genummerde editie in linnen band met foliedruk, voorzien van een uniek ex libris.
Dit alles in een zéér beperkte oplage.
Die editie is alleen bij voorintekening via de uitgever verkrijgbaar.

Gestart wordt met de verhalen 131 t/m 141, alle getekend door Piet Wijn en geschreven door Eiso Toonder:
131 | Kappie en het slaapgas
132 | Kappie en de vervuiling
133 | Kappie en de blauwe walvis
134 | Kappie en de levensgevaarlijke verzekering
135 | Kappie en de wrakker
136 | Kappie en de weermakers
137 | Kappie en de sleepsteler
138 | Kappie en de zeeheks
139 | Kappie en de woeste Pochtli
140 | Kappie en de wierlozen
141 | Kappie en de wijde verten

Kappie wordt uitgegeven door
Stichting Uitgeverij Stripstift
Kleine Beer 467
3067 ZW Rotterdam
Nederland

Voor up-to-date informatie:
http://www.stripschrift.nl/index.php?pag=colofon

Afgeschilderd

….SCHILDERKUNST UIT EIGEN DEPOT….

rolf oldenbarneveltOnder de titel ‘Afgeschilderd’ zijn vanaf 25 november 2023 topstukken te zien uit het depot van het Nationaal Sleepvaart Museum die normaal niemand te zien krijgt.

Aanleiding voor deze wisseltentoonstelling is de schenking aan het museum door de enige vrouwelijke maritiem schilder van Nederland, Lenie Simons-Molenwijk van een tiental fraaie schilderijen van haar hand. Deze schilderijen staan centraal op de tentoonstelling.

De schilderijencollectie van het Sleepvaart Museum is te groot om in zijn geheel uit het depot te halen. Daarom hebben de leden van het tentoonstellingsteam ieder hun meest favoriete schilderijen uitgekozen waarmee een gevarieerde selectie is ontstaan. Uiteraard vooral met sleepboten op zee. Daar zitten schilderijen bij van bekende schilders zoals Ad M. Oudes, Reint de Jonge en Hans Breeman. Schilderijen en aquarellen van Hans Breeman, overleden in 2020, hebben vele jaren de voorkant van de tentoonstellingswijzers van het Sleepvaart Museum gesierd. Maar ook werken van hobbyschilders zijn geselecteerd. Aan sommige stukken of het afgebeelde tafereel is een verhaal verbonden, dan wel zijn deze geïnspireerd door een bijzondere gebeurtenis die uit de doeken wordt gedaan in de tentoonstellingswijzer.

Een niet te missen onderdeel van de tentoonstelling zijn de mooie schilderijen gemaakt door cliënten van zorgcentrum De Vloot in Maassluis in een workshop ter gelegenheid van het 10 jarig bestaan van het huis. Twee foto’s van de Elbe en de Furie dienden als voorbeeld. Prachtig om te zien hoe verschillend maar toch herkenbaar deze zijn afgebeeld.

Van de wisseltentoonstelling komt binnenkort een tentoonstellingswijzer beschikbaar waar niet alleen de werken uit de wisseltentoonstelling in staan maar ook een aantal uit de vaste tentoonstelling worden belicht.

Schenkster Mevrouw Lenie Simons-Molenwijk zal de feestelijke opening verrichten.

De opening van de wisseltentoonstelling vond plaats op 25 november 2023.

Sunday, 19 November 2023 12:35

Opening tentoonstelling "Afgeschilderd"

Afgeschilderd

….SCHILDERKUNST UIT EIGEN DEPOT….

rolf oldenbarneveltOnder de titel ‘Afgeschilderd’ zijn vanaf 25 november 2023 topstukken te zien uit het depot van het Nationaal Sleepvaart Museum die normaal niemand te zien krijgt.

Aanleiding voor deze wisseltentoonstelling is de schenking aan het museum door de enige vrouwelijke maritiem schilder van Nederland, Lenie Simons-Molenwijk van een tiental fraaie schilderijen van haar hand. Deze schilderijen staan centraal op de tentoonstelling.

De schilderijencollectie van het Sleepvaart Museum is te groot om in zijn geheel uit het depot te halen. Daarom hebben de leden van het tentoonstellingsteam ieder hun meest favoriete schilderijen uitgekozen waarmee een gevarieerde selectie is ontstaan. Uiteraard vooral met sleepboten op zee. Daar zitten schilderijen bij van bekende schilders zoals Ad M. Oudes, Reint de Jonge en Hans Breeman. Schilderijen en aquarellen van Hans Breeman, overleden in 2020, hebben vele jaren de voorkant van de tentoonstellingswijzers van het Sleepvaart Museum gesierd. Maar ook werken van hobbyschilders zijn geselecteerd. Aan sommige stukken of het afgebeelde tafereel is een verhaal verbonden, dan wel zijn deze geïnspireerd door een bijzondere gebeurtenis die uit de doeken wordt gedaan in de tentoonstellingswijzer.

Een niet te missen onderdeel van de tentoonstelling zijn de mooie schilderijen gemaakt door cliënten van zorgcentrum De Vloot in Maassluis in een workshop ter gelegenheid van het 10 jarig bestaan van het huis. Twee foto’s van de Elbe en de Furie dienden als voorbeeld. Prachtig om te zien hoe verschillend maar toch herkenbaar deze zijn afgebeeld.

Van de wisseltentoonstelling komt binnenkort een tentoonstellingswijzer beschikbaar waar niet alleen de werken uit de wisseltentoonstelling in staan maar ook een aantal uit de vaste tentoonstelling worden belicht.

Schenkster Mevrouw Lenie Simons-Molenwijk zal de feestelijke opening verrichten.

De opening van de wisseltentoonstelling vond plaats op 25 november 2023.

foto van archiefWie of welk bedrijf in de regio Maassluis e.o beschikt over opslagruimte die voor langere tijd niet in gebruik is? Het Nationaal Sleepvaart Museum is dringend op zoek naar een dergelijke gratis of voor haar betaalbare
locatie ten behoeve van het onderbrengen van een gedeelte van het archief, vitrines en transportkisten.
Er worden weinig eisen aan gesteld. De ruimte moet wel droog zijn, redelijk verlicht zijn of kunnen worden en gedurende normale werktijden enkele malen per jaar toegankelijk zijn voor medewerkers van het museum.
Als het even kan, zouden wij graag beschikken over 50m2 of meer.
Het zou ook mooi zijn als er ook stellingen of kasten in staan en de ruimte afsluitbaar is voor toegang door derden.
Mocht u ons eventueel willen helpen, neemt u dan a.u.b. contact op met onze medewerker Rien Vergeer, telefoon 06-29183097.

IMG 1599 havendagen rotterdam 2016De Wereldhavendagen te Rotterdam zijn het grootste jaarlijkse maritieme evenement van Nederland en geven iedereen de kans een kijkje achter de schermen te nemen van de grootste haven van Europa. Het is te bezoeken van 30 augustus tot en met 3 september 2023.

Ieder jaar rond begin september staat Rotterdam een lang weekend geheel in het teken van de haven. Hierbij gaat het om het verstevigen van de band tussen haven en stad. Het grootste evenement van het weekend zijn de Wereldhavendagen met scheepsbezoeken, demonstraties en excursies op en om het water en een show op zaterdagavond met spectaculair vuurwerk.

Op het evenemententerrein, het gebied op en rond de Maas bij de Erasmusbrug en Katendrecht, wisselen de deelnemende bedrijven en entertainment elkaar af. Van muziek en theater tot een hapje en een drankje, alles is aanwezig om van een bezoek aan de Wereldhavendagen een compleet weekend uit te maken. Met name de zaterdagavondshow is uitgegroeid tot een onderdeel waarvoor mensen van heinde en verre naar Rotterdam afreizen.

Voor meer informatie over de Wereldhavendagen kunt u de site https://wereldhavendagen.nl/ raadplegen.

Maritiem museum havendagen 2023Het Nationaal Sleepvaart Museum en de Stichting Ervaar Maassluis op de havendagen

De Stichting Ervaar Maassluis (met inbegrip van de Stichting Sleepboothaven Maassluis, waar het Nationaal Sleepvaart Museum deel van uitmaakt), is ieder jaar op de Havendagen aanwezig met een aantal historische schepen en een promotiestand. Ook dit jaar staan het Sleepvaartmuseum en Ervaar Maassluis met ieder een eigen stand op de kade van de Leuvehaven nabij het Maritiem Museum (incl. Havenmuseum) Rotterdam. U kunt hier informatie krijgen over de stad Maassluis, de Maassluise historische sleepboten, het Nationaal Sleepvaart museum en Ervaar Maassluis, dat u suggesties aan de hand kan doen over een dagje Maassluis.

Ook kan op onze stand vanzelfsprekend met (oud-)collega's, scheepsliefhebbers en vakgenoten gezellig worden bijgepraat. Tot ziens aan de Leuvehaven!

wereldhavendagen 2023

Tuesday, 23 May 2023 17:33

Ton Kooren ontvangt

TON KOOREN RECEIVES PRESTIGIOUS ITS LIFETIME ACHIEVEMENT AWARD 2023 Father of ‘Tugnology’ honoured at Riviera Maritime Media’s TUGTECHNOLOGY ’23in Rotterdam

On 22 May, Ton Kooren, founder of Kotug International and inventor of the Rotortug, was honoured with the Lifetime Achievement Award bestowed by the prestigious maritime sector magazine, InternationalTug & Salvage. The award, presented at the Postillion Hotel Rotterdam by Sanmar Shipyards board chairman Ali Gurun, recognised Ton Kooren’s contribution for his outstanding significance to the international tug industry during his lifetime.

Ton Kooren (86 years), the third generation of the Kooren family in the towage business, is renowned for bringing innovation to the international tug business, amongst others with the invention of the Rotortug. ‘Tugnology’ is how Ton describes his inventions. His unwavering commitment to excellence and innovation has revolutionized the way the towage industry operates.

“We are thrilled to present Ton Kooren with the ITS 2023 Lifetime Achievement Award,” said Riviera Maritime Media Executive Editor and Conference Chairman Edwin Lampert. “Mr. Kooren’s remarkable achievements and profound impact on the international tug industry are a testament to his unwavering dedication, expertise, and vision. He has set new benchmarks for success and has truly earned this prestigious recognition.”

“I am deeply humbled and honored to receive the Lifetime Achievement Award,” said Ton Kooren. “To everyone who has been a part of my journey, thank you for your unwavering support and belief in my vision. This award is as much yours as it is mine. I encourage the next generation of Kotuggers to continue to forge ahead and pushing boundaries, in a sustainable way.”

Page 1 of 20