Tuesday, 26 March 2024 11:06

Voith-Schneider simulator in gebruik genomen

 VSP Voith

Op vrijdagmiddag 15 maart j.l. is in het Nationaal Sleepvaart Museum de nieuwe Voith-Schneider simulator op feestelijke wijze in gebruik genomen. Na een voorwoord van onze voorzitter Kees van Essen, vrijwilliger Hans van de Pennen en een vertegenwoordiger van Voith Turbo Marine, werd de inwijding verricht door kapitein Arno de Visser, die in het verleden veel ervaring met deze voortstuwing heeft opgedaan op de schepen van de veerdienst Maassluis-Rozenburg. Hij heeft als eerste de simulator gestart en een demonstratie gegeven van het besturen van het systeem.

Op woensdagochtend de 20ste maart kwam burgemeester G.Rensen een bezoek brengen en in de namiddag de Maassluise wethouders Corine Bronsveld-Snoep in gezelschap van wethouder Sjoerd Kuiper. Nadat beiden bijna 1 uur lang zich bekwaamden in het varen met de simulator moesten ze naar een volgende afspraak maar anders waren ze vast en zeker langer gebleven.


Afbeelding van een Voith-Schneider propellersysteem

Een Voith-Schneider-propeller (VSP), ook wel kantelbladschroef of cycloïdeschroef genoemd, is een scheepsschroef aan een verticale as die een schip een zeer hoge manoeuvreerbaarheid geeft.

In 1927 ontwikkelde de Oostenrijkse ingenieur Ernst Schneider (1894-1975) samen met de scheepswerf Voith uit Heidenheim an der Brenz een cycloïdeschroef, bestaande uit een horizontale schijf waar verticaal een krans van vier tot zes schepvormige bladen is aangebracht. In 1931 werd het eerste schip met deze techniek uitgerust.

1280 VOITH SCHNEIDER LANGENESS Foto N.S.M. 3294 na fotoshop verhouding 3 2Met de simulator in het sleepvaartmuseum kun je zowel een autoveer als een sleepboot besturen. In Nederland zijn in de tweede helft van de vorige eeuw een aantal sleepboten met de Voith-Schneider voortstuwing uitgerust, bijvoorbeeld de meeste Europoort slepers ("Bank"boten), als eerste de Europa en Azië, en enkele havensleepboten van Goedkoop en de Graan Elevator Maatschappij. Dank zij de grote wendbaarheid kunnen deze sleepboten met Voith optimaal in kleine ruimtes zoals havens opereren.

De pont Blankenburg van de dienst Maassluis-Rozenburg is eveneens uitgerust met het Voith-Schneider voortstuwingssysteem. Door deze wijze van voortstuwing is het autoveer zeer wendbaar. Kenmerk van het Voith-Schneider systeem is dat het systeem onder het schip is bevestigd. Bij een conventionele aandrijving zitten de schroef en het roer aan de achterkant van het schip. Bij het autoveer de Blankenburg zit het Voith-Schneider systeem zowel onder het voorschip als onder het achterschip. Saillant detail: Eveneens op 15 maart is de Blankenburg na lange tijd, nu onder management van Damen, weer in de vaart genomen.

Voor vele ervaren zeevarenden en niet-zeevarenden zal het een uitdaging zijn om met deze simulator hun expertise te testen. Op onze simulator kunt u met de Blankenburg van Maassluis naar Rozenburg en terug varen. Net zoals op Het Scheur ondervindt het autoveer ten gevolge van eb en vloed een ingaande of uitgaande stroom. Dit maakt het oversteken een lastige klus. Het lijkt allemaal zo eenvoudig als u de overtocht over het Scheur maakt, maar de werkelijkheid is anders.

bronsveldWe zijn er bijzonder trots op dat de Voith-Schneider simulator geheel in eigen beheer gedurende een periode van 2 jaar door een aantal technische vrijwilliger-medewerkers is ontwikkeld en gebouwd, na een voorbereidingsperiode, waarin veel werd gebrainstormd en allerlei ideeën werden gelanceerd. Met name de heren Hans van der Pennen, Kees Koree en Kees Noevers krijgen hiervoor de credits. Zeker niet onvermeld mag blijven, dat de producent, het in Zuid-Duitsland gevestigde bedrijf Voith Turbo Marine, daarbij belangeloos uitgebreide medewerking heeft verleend, zowel als sponsor van systeemcomponenten als op technisch adviesgebied. Wij zijn hun medewerkers daarvoor zeer erkentelijk. 



Foto: Ook de Maassluise wethouders Corine Bronsveld-Snoep en Sjoerd Kuiper waagden zich aan de besturing

Kom als bezoeker van het Nationaal Sleepvaart Museum zelf de Voith-Schneider simulator uitproberen en ondervind dat het veilig naar de andere kant brengen van personen en auto’s of het varen met een havensleepboot met behulp van een geavanceerd voortstuwingssysteem allemaal nog niet zo eenvoudig is.