woensdag, 12 november 2014 23:44

Expositie in het Nationaal Sleepvaart Museum over Kotug

| |

Op 22 november 2014 stelde het Nationaal Sleepvaart Museum te Maassluis haar deuren open voor de nieuwe expositie over de bekende Nederlandse sleepbootrederij Kotug (Sleepdienst Adriaan Kooren) te Rotterdam.

Over de sleepdiensten van de familie Kooren zijn twee boeiende verhalen te vertellen.
In de eerste plaats over de rijke en langdurige historie van het inmiddels zowel in binnen- als buitenland zeer vermaarde Rotterdamse familiebedrijf, die teruggaat tot ruim 100 jaar geleden.
Maar ook, en zeker niet in het minst, over de huidige innovatieve voortrekkersrol van Kotug, zoals de rederij tegenwoordig heet, dat met een aantal baanbrekende vernieuwingen de sleepvaartwereld wereldwijd op zijn kop heeft gezet.

024a  RT EvolutionHet Nationaal Sleepvaart Museum heeft hierin een uitdaging gezien om deze twee aspecten ineen te vlechten en vervolgens om te vormen tot een uiterst boeiende expositie in het sleepvaartmuseum te Maassluis. De expositie draagt dan ook de naam "Met vier generaties Kooren van stoom naar hybride". In deze titel komen beide verhaallijnen samen.

Te zien zijn o.a. films, vele prachtige foto's in groot formaat, documenten en indrukwekkende scheepsmodellen.
Ook staat er in de uitgebreide tentoonstellingswijzer een uitleg over de verschillende voortstuwingssystemen voor sleepboten bij Kotug, zoals de Z-peller, Voith-Schneider, Stern Drive en Rotortug®.

027   z-drive-azimuth-thruster4Het verhaal begint in 1911 toen Antonie Kooren zijn eerste stoomsleepboot kocht en deze "Mathilda" noemde, naar zijn echtgenote. Er zouden nog vele schepen volgen, sommige in charter, maar de meeste in eigendom. Tot op de dag van vandaag figureren de voornamen van familieleden nog steeds traditiegetrouw op de boeg van een aantal Kooren slepers.

De sleepboten waren vanaf het begin te herkennen aan de zwarte schoorsteen met de witte K. Een beeldmerk dat decennia lang bepalend zou zijn voor de schepen van de familie Kooren.

In de eerste decennia vonden de Kooren sleepboten vooral emplooi in de natte aannemerij, zoals het verslepen van baggerbakken in de havens en op de rivieren.

In 1962 volgde de eerste zeegaande sleepboot, de MARIUS van 510 pk sterk. Hiermee deed het bedrijf haar intrede in de kust- en zeesleepvaart.

025a   kolink1Op 1 januari 1988, startte Kooren zijn havensleepdienst in Rotterdam onder de naam Kotug met aanvankelijk zes moderne sterke sleepboten, die in Amerika waren gebouwd en met namen vernoemd naar Amerikaanse wijnstreken. Sedertdien is de romp van de Kotug slepers opvallend rood en de schoorsteen blauw, met een witte K. Vanaf dit moment was ook het monopolie van de havensleepdiensten van Smit in Rotterdam gebroken.

Vanaf 1995 breidde Kotug haar activiteiten ook steeds meer naar het buitenland uit, o.a. naar Hamburg, Bremerhaven, Wilhelmshaven, Londen, Kameroen, Brunei en Australie.

Kotug is ook bekend om haar pionierswerk op het gebied van het ontwikkelen van steeds effectievere en efficientere voortstuwingssystemen voor sleepboten.
De Rotortug® is een sleepboottype dat is ontwikkeld door Kotug zelf, waarbij 3 Azimuth roerpropellers (360 graden draaibaar), twee naast elkaar onder het voorschip en één midden onder het achterschip, zijn geplaatst. Dit systeem zorgt voor een optimale wendbaarheid.
031   RT Spirit RDAM HAKLOuwVoorts heeft Kotug de hybride dieselelectrische sleepboot verder ontwikkeld. Dat is een combinatie van dieselmotoren en electromotoren, die voor een aanzienlijke brandstofbesparing zorgt.
De gepatenteerde sleepring, de zo genoemde Ko-LINK, is een extra verbinding tussen de sleeptros en de voorloper, waardoor slijtage en breuk van dure sleeptrossen belangrijk vermindert.

In 2014 ontving de huidige directeur Ard-Jan Kooren de prestigieuze Koning Willem I prijs, een onderscheiding voor ondernemers die durf, daadkracht, doorzettingsvermogen, duurzaamheid en innovatie hebben getoond, nadat hem op 14 januari 2013 al de titel "Havenman van het jaar 2012" te Rotterdam was toegekend. Hiermee volgde hij zijn vader Ton Kooren op, die deze laatste onderscheiding in 1999 eveneens mocht ontvangen.

030   1953 materials for DeltawerkenOok als werkgever heeft Kotug een positief imago.

De Kooren sleepdiensten staan in het bijzonder bekend om de vele in het oog springende projecten, veelal onder grote publieke belangstelling uitgevoerd, zoals de Deltawerken, het verslepen van brugdelen voor de nieuwe Botlekbrug, assistentie aan het grootste cruiseschip Oasis of the Seas, verslepen van tunneldelen voor de Amsterdamse 2e Coentunnel en het brengen van de oude "Rotterdam" van Hamburg naar Katendrecht, Rotterdam.

033   BOTLEKBRUG II 26-9 WHOLTKAMP 9Vanaf zaterdag 22 november a.s. is de expositie voor bezoekers geopend. De toegang is begrepen in de entreeprijs van het museum. Verdere informatie kunt u binnenkort vinden op deze website.