dinsdag, 26 mei 2015 10:22

ALP IPPON te Rotterdam aangekomen

| |

Vandaag 26 mei is de ALP IPPON te Rotterdam aangekomen in haar nieuwe ALP uitmonstering. Zie de foto hiernaast van Jan Oosterboer (klik op de foto). Commentaar: Mooi schip, mooie foto!
Afbeelding onder: De ALP IPPON als vroegere TAURUS van Harms.

\r\n

Eerder dit jaar, op 19 april, werd het hierna volgende persbericht bekend gemaakt:

\r\n

"Het doet ons genoegen aan te kunnen kondigen dat door de verkoper aan het Nederlandse sleepvaartbedrijf ALP de sleepboot ALP IPPON (Imo: 9344978) is opgeleverd. De 19,000 apk sterke ALP IPPON (ex TAURUS) met een trekkracht van 207 ton bollard pull is de vierde uit een serie van zes lange afstands sleep- en ankerbehandelingsvaartuigen die ALP overneemt gedurende het eerste halfjaar 2015. Aan het einde van haar long term charter in Mexico, waarbij support geleverd wordt aan HEEREMA's offshore operaties in de Golf van Mexico, werd de ALP IPPON op 2 april overgedaan aan ALP. Aansluitend zal zij het droogdok in gaan voor een welverdiende onderhoudsperiode, waarbij zij tevens zal worden voorzien van de karakteristieke ALP uitmonstering. Eind april zal de ALP IPPON gereed zijn voor een nieuwe job."
(Press Release ALP)

\r\n

TAURUS3Eerder, in het afgelopen jaar, werd het hierna volgende voorafgaande persbericht bekend gemaakt op 6 november 2014 (gepubliceerd door o.a. Towingline/Hans van der Ster):

\r\n

"Het 100% dochterbedrijf van Teekay Offshore, ALP Maritime Services B.V. (ALP), is met de verkoper overeengekomen zes moderne, volledig operatieve lange afstands sleep- en ankerbehandelingsvaartuigen te verwerven voor circa 220 miljoen dollar, mits de inspectie van de schepen met positief resultaat heeft plaatsgevonden. Deze aan te schaffen schepen zijn alle gebouwd tussen 2006 en 2010 en zijn alle uitgerust met dynamic positioning (DP) capaciteit. Het zijn alle sleepboten in het 200 en 300 ton bollard pull sleepsegment. Deze aankoop voegt gecombineerd 1,450 ton bollard pull toe aan de  ALP vloot, waarmee ALP's concurrentiepositie wordt versterkt in de markt voor high-end long distance towing, positionering en verankering."

\r\n

De aan te schaffen schepen betreffen:
- AHT ORCUS: 306 ton bollard pull – gebouwd in 2010 – DP (dynamic positioning) type II
- AHT URANUS: 301 ton bollard pull – gebouwd in 2009 – DP type II
- AHT URSUS: 218 ton bollard pull – gebouwd in 2008 – DP type II
- AHT JANUS: 219 ton bollard pull – gebouwd in 2007 – DP type II
- AHT TAURUS: 207 ton bollard pull – gebouwd in 2007 – DP type II
- AHT MAGNUS: 192 ton bollard pull – gebouwd in 2006 – DP type II

\r\n

Over en weer is door ALP en de verkoper overeengekomen dat ALP de schepen op afroep gedurende de periode 1 december 2014 tot 31 maart 2015 zal overnemen op door ALP te bepalen momenten.

\r\n

De markt
Het toenemend aantal grote drijvende productie-eenheden, dat momenteel in aanbouw is, vereist steeds meer sleep- en verankeringscapaciteit in de komende tientallen jaren. Dit wordt vertaald in de groeiende behoefte aan sterke en veelzijdige langeafstandssleepboten, die in staat zijn te voldoen aan de toenemende strenge eisen die aan de offshore sleepvaart worden gesteld.

\r\n

Drijvende offshore productieplatforms nemen steeds verder toe in grootte en waarde. De miljardeninvesteringen in productievelden moeten kunnen vertrouwen op drijvende productie- en voorraadeenheden die in staat zijn voor meer dan 10 jaar onafgebroken in bedrijf te zijn zonder dat zij voor onderhoud naar een scheepswerf moeten. Het transport vanaf de bouwwerf naar de veldlocatie en de daaropvolgende verankering aan de permanente mooring ter plaatse bepaalt daarom voor een groot deel het succes van een dergelijk project. Blootgesteld aan omgevingsfactoren, is er behoefte aan sterke en betrouwbare sleepboten die de controle kunnen houden over versleepte objecten in veranderende omgevingscondities.

\r\n

Het verankeren en aankoppelen van de eenheden aan de afmeerinstallatie en de risers (verticale ondezeese pijpleidingen) van het veld vereisen verreikende koersvaste taken en vragen om schepen die in staat zijn voor langere tijd veilig te opereren in beperkte ruimten. Installatie, onderhoud van aanmeerarmen en vervangingsoperaties vragen om schepen die voldoen aan de strenge in-field DP II eisen, zoals vastgesteld voor offshore schepen.

\r\n

De schepen
De zes te verwerven slepers zijn op dit moment de sterkste en geavanceerde langeafstandssleepboten in de markt en zullen slechts voorbijgestreefd worden door de ALP FUTURE schepen, als deze in 2016 in bedrijf zullen komen. De eenheden zijn moderne en heel robuuste offshoreschepen, in Duitsland gebouwd in de periode 2006 – 2010. ALP heeft deze schepen al eerder in 2011 – 2012 in de markt gezet. Gedurende deze periode introduceerde ALP deze schepen met succes bij haar klanten in de internationale sleepvaartmarkt. Daarom is het ALP team nu reeds vertrouwd met de unieke ontwerpen en capaciteiten van de schepen. Vergeleken met soortgelijke vaartuigen in de sleepvaartindustrie bieden deze eenheden ankerbehandeling, positionering en grotere brandstofopslagcapaciteit. Daarnaast zijn zij uitgerust met DP II (dynamic positioning type II).

\r\n

ALP FUTUREDit zijn dezelfde eigenschappen die de ALP FUTURE schepen zullen bezitten en waarnaar veel vraag is van de zijde van onze klanten, die actief zijn in de markt voor drijvende productie-, opslag-, boor- en onderzee-eenheden. ALP is actief in een marktomgeving die steeds meer gefocused is op toenemende kwaliteit, waarop niet wordt bespaard en waarbij risicobeperking en toename van veiligheid centraal staan bij de aangeboden dienstverlening in het algemeen. Onze klanten verwachten dat onze langeafstandssleepboten tenminste voldoen aan dezelfde offshore kwaliteitseisen, die gelden voor de vele schepen die momenteel over heel de wereld al in vele offshorevelden actief zijn. Dit is van doorslaggevend belang, op het moment dat de schepen in de directe nabijheid van een offshore platform moeten opereren, tijdens een langeafstandssleepreis, uitgevoerd door twee of meer schepen of wanneer het offshore platform moet worden verbonden met het vaste aanmeersysteem na de sleepreis van de bouwwerf naar de offshorelocatie.

\r\n

Het bieden van schepen van hoge kwaliteit is van het grootste belang, niet alleen voor de klanten, maar zeker ook voor het personeel van ALP. ALP beschouwt het als een plicht het hoogst mogelijke veiligheidsniveau na te streven in de sleepvaartindustrie. Zodoende kan zowel aan klanten als aan personeel een veilige werkomgeving worden geboden. Het voortdurend blijven investeren stelt in de visie van ALP haar in staat een leidende rol te spelen in het topsegment van de langeafstandssleepvaart.

\r\n

Bijzonderheden van de schepen:
Na een succesvolle inspectie, zullen de schepen een uitmonstering ondergaan in de huisstijl van ALP. De vier grootste schepen die in hetzelfde langeafstandssleepvaartsegment zullen gaan opereren, zullen de namen krijgen van posities in het ALP soccer (voetbal) team evenals de toekomstige ALP FUTURE schepen:

\r\n

- AHT ORCUS – ALP CENTRE
- AHT URANUS – ALP GUARD
- AHT URSUS – ALP FORWARD
- AHT JANUS – ALP WINGER

\r\n

De andere vaartuigen zijn eveneens zeer sterk, snel manoeuvreerbaar en prima uitgerust, maar hebben een kleinere sleep-actieradius. Hun capaciteiten en kenmerken zijn evenwel net zo belangrijk voor de ALP vloot. Om naar de klanten toe duidelijk aan te geven dat deze schepen een ander sleepbereik hebben, zijn zij voorzien van een afwijkende, eveneens kracht uitdrukkende, naamgevingsconventie die teruggrijpt op unieke sportmomenten, die vaardigheid en kracht uitdrukken:
- AHT MAGNUS – ALP ACE
- AHT TAURUS – ALP IPPON (ippon = een wedstrijdpunt in Japanse vechtsporten)

\r\n

Deze namen refereren aan de visie van ALP, dat langeafstandssleepvaart en offshore operaties een teaminspanning vereisen om succesvol te kunnen worden uitgevoerd. De nieuwe scheepsnamen zijn voorts bedoeld als een vriendelijke wenk naar de klanten, maar ook naar de concurrenten van ALP, die duidelijk maken dat ALP een zeer competitieve instelling heeft en vast van plan is haar positie als marktleider voor lange tijd zeker te stellen. Maar om degenen die het betreft gerust te stellen: ALP zal het spel altijd, op sportieve wijze en volgens de regels van fair play spelen.

\r\n

Over ALP Maritime Services B.V.:
ALP Maritime Services B.V., een in Rotterdam gevestigde onderneming en is een internationale aanbieder van commerciele en operationele diensten in de sleepvaart-, transport- en installatiemarkt voor de offshore olie- en gasindustrie.
ALP heeft haar intrek genomen in haar kantoren in het Maastorengebouw op de 40e verdieping. Het adres is: Wilhelminakade 01 (bezoekers) en Wilhelminakade 95 (post), 3072 AP Rotterdam.
(Press Release ALP)

\r\n

alp ippon ex taurusHieronder volgen de technische en historische data van de ALP IPPON ex TAURUS:

\r\n

De Anchor Handling Tug (AHT) ALP IPPON werd in 2007 als TAURUS gebouwd. Zij werd op 25 september 2006 te water gelaten met werfnummer 253 op de "Mützelfeldtwerft GmbH" te Cuxhaven. Haar zusterschip was de MAGNUS (onlangs herdoopt in ALP ACE).
Zij meet 1.767 brt. Haar afmetingen zijn: lengte 58,47m (52,29m), breedte 14,80m, diepgang 5,80m en holte 7,65m. Zij is uitgerust met brandbestrijdings- en bergingsapparatuur en geschikt voor operaties in koude streken.
Haar voortstuwingssysteem bestaat uit 2 verstelbare schroeven in straalbuizen, aangedreven door twee 4-takt ew V14-cylinder MAN-B&W dieselmotoren, type 14V32/40, die gezamenlijk een vermogen leveren van 19.040 apk (14.000 kW) bij 750 rpm, goed voor een snelheid losvarend van 18,5 mijl en een trekkracht van 207 ton bollard pull. Zij beschikt bovendien over twee verstelbare boegschroeven van 400 kW ieder, en een verstelbare sternthruster van eveneens 400 kW.
In maart 2007 werd de TAURUS opgeleverd aan "Harms Offshore PSV 'Taurus' GmbH & Co KG", het management werd overgedragen aan "Harms Bergung Transport & Heavy Lift GmbH & Co KG" te Hamburg. Zij werd geregistreerd onder de vlag van Antigua en Barbuda flag te St. John's. Haar roepsein was V2CK7 en IMO nummer 9344978.
In september 2008 werd de TAURUS in charter gegeven aan "Shell UK Ltd".
In 2014 werd de TAURUS verkocht aan "ALP Ippon BV, Rotterdam (Hellespont Ship Management GmbH & Co K.G., Hamburg) en herdoopt in ALP IPPON. Als manager treedt op "ALP Maritime Services BV" (Paul Mulder, Leo Leusink, Arjen de Geus) te Rotterdam. Haar roepnaam werd PCZD.
(according to The Tugslist/Piet van Damme)