maandag, 22 februari 2016 16:36

Marinesleepboot A871 NOORDZEE in Den Helder

| |

In januari 2014 werd bekend dat de Koninklijke Marine drie nieuwe sleepboten had besteld bij de Gorinchemse scheepsbouwer Damen, ter vervanging van vier van de vijf Lingeklasse sleepboten. Alleen de GOUWE, die 10 jaar jonger is dan de andere 4, blijft in gebruik. Het gaat om sleepboten van de nieuwe NOORDZEE klasse van het type Damen ASD Tug 2810 Hybrid.

\r\n

De boten met dieselelectrische voortstuwing worden zowel elektrisch als door een verbrandingsmotor aangedreven. Hierdoor verbruiken ze minder brandstof, varen goedkoper en stoten minder schadelijke stoffen uit dan bij de huidige sleepboten. Niet direct gebruikte elektrische energie wordt opgeslagen in een batterijpakket en kan later worden gebruikt. Daarmee zijn bijvoorbeeld scheepshuishoudelijke systemen te voeden. Dit sluit goed aan bij het streven van Defensie om in 2050 grotendeels onafhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen.

\r\n

Het zijn de sterkste sleepboten die de Koninklijke Marine in gebruik heeft sinds de oprichting van de marine.

\r\n

A254 Hector Zweden marineFoto: De Zweedse marinesleepboot A254 HECTOR >

\r\n

Tijdens het project werkte de Defensie Materieelsorganisatie (DMO) samen met de Zweedse evenknie FMV. Zweden bestelde twee sleepboten van het type Damen ASD 3010 ICE. Deze schepen zijn gebaseerd op de ASD 2810, maar de Zweedse marine wilde een conventionele voortstuwing en een ijsbestendige romp. De boten voldoen aan de Zweedse ijsklasse 1A en zijn bestand tegen niet al te zware ijscondities. De namen van de Zweedse zusterschepen zijn: HMS HECTOR en HMS HERCULES.

\r\n

De Noordzee vertrok met een overbrengbemanning op 25 januari 2016 uit Roemeniƫ. Op 20 februari kwam deze eerste nieuwe sleepboot in Den Helder aan na een zelfstandige reis van 3700 zeemijlen. Helemaal goed verliep het laatste deel niet; voor de Noord-Hollandse kust was de stroom uitgevallen, waardoor de oude HUNZE moest komen assisteren.

\r\n

De schepen worden in juli 2016 in gebruik genomen.

\r\n

De kustsleepboot A871 NOORDZEE werd in 2016 gebouwd door de Roemeense werf van de Gorinchemse scheepsbouwer Damen in Galati. Zij is van het type Damen ASD Tug 2810 Hybrid. De kiellegging vond plaats in februari 2015. Haar zusterschepen zijn de A872 WADDENZEE en de A873 ZUIDERZEE. De namen die de sleepboten dragen, zijn afgeleid van de grote (historische) wateren die Den Helder aan drie zijden omsluiten en passen bij de kracht en het gewicht van de nieuwe aanwinsten. De sleepboten hebben ruim voldoende trekkracht om bij alle windsterkten ook de grootste marineschepen veilig te kunnen assisteren in en uit de haven van Den Helder.

\r\n

De NOORDZEE meet 575 ton (maximum) waterverplaatsing. Haar afmetingen zijn: lengte 28,67m, breedte 10,43m en holte/diepgang? 4,9 meter.

\r\n

goed voor een maximum snelheid vrijvarend van 13,4 mijl en een trekkracht van 60,2 ton bollard pull.

\r\n

Er is accommodatie voor een bemanning van 7 personen.

\r\n

De NOORDZEE is niet met wapensystemen uitgerust.

\r\n

 

\r\n