vrijdag, 09 september 2022 11:01

Open monumentendag in september

omd-logo

Op de Open Monumentendagen (OMD) is een aantal monumenten, waaronder ook het pand waarin het Nationaal Sleepvaart Museum is gevestigd in Maassluis, geopend voor het publiek. Het kleine maar fraaie oude stadhuis daterend uit 1676, gelegen aan de kom van de binnenhaven verdient zeer zeker de titel van stadsbepalend momument. De ontwerper is niet bekend. Het gebouw heeft kenmerken van classicisme en is voorzien van een schilddak met gemetselde hoekschoorstenen en een houten dakruiter. Een haringbuis dient als windvaan. De dakkapellen zijn versierd met haringen, dit alles om te blijven herinneren dat de welvaart van de stad aan de visserij te danken is. Van 1971-1973 werd het pand grondig gerestaureerd.

Dit jaar (2022) vinden de open monumentendagen plaats op zaterdag 10 en zondag 11 september. Het thema dit jaar is: Duurzaamheid.

Op de open monumentendagen is het museum geopend van 13.30-16.30 uur, de toegang is dan gratis. Het adres is: Hoogstraat 1.

Maassluis is een prachtige maritieme stad met een rijke historie. Deze sfeer proeft u bij een bezoek aan de haven en in de historische binnenstad. Maassluis heeft veel bezienswaardigheden. Wanneer u via het historische stadshart en haar levendige vlieten door het centrum loopt, komt u vanzelf langs talloze monumenten. Zou u graag willen winkelen dan heeft u voldoende keuze uit de verschillende winkelcentra die Maassluis rijk is. Voor een hapje kunt u terecht in tal van gezellige restaurants en eetcafes waar u in een informele en ontspannen sfeer ook een drankje kunt nuttigen. Houdt u liever van groen, dan biedt de mooie achtertuin van Maassluis, het natuurgebied ‘De Vlietlanden’, volop mogelijkheden.

Laat u verrassen door al het moois wat Maassluis te bieden heeft.

U herkent de deelnemers aan de Open Monumentendag-vlag en de gele welkomstposter. Folders treft u aan bij de monumenten alsmede bij Ervaar Maassluis in het oude centrum.

Voor een overzicht van de andere beziens- en bezoekwaardigheden in Maassluis, raadpleeg onderstaande website:

Nationaal sleepvaart museum maassluis