vrijdag, 23 april 2021 23:47

NSM Nieuwsbrief april 2021

Voorwoord van de voorzitter, waarin een treffende vergelijking wordt getrokken tussen het behoedzaam stapsgewijs weer opstarten van het museum na de corona lockdown en het voorzichtig weer op stoom brengen van een schip op de oceaan na het afrijden van een vliegende storm.

Onze nieuwe vrijwilliger Guido Nafzger beschrijft in twee delen zijn ervaringen als stagiair bij Smit Internationale.

Leo Kischemöller vertelt U graag over de extra dienstverlening van ons museum door het verstrekken van informatie vanuit ons ruime archief, het BIS systeem en door kopieën van tekeningen te leveren. Ondanks de sluiting moet de informatieverstrekking doorgaan en het BIS systeem wel bijgehouden worden.

Ons modellen bestand is wederom uitgebreid en Hans de Klerk brengt U hiervan op de hoogte.

Hans van der Ster doet een boekje open over het vaccinatieboekje. Erg toepasselijk in deze tijd van moeizame vaccinaties.

Onze huidige wisseltentoonstelling “Sleepboten in oorlogstijd II” staat er nog steeds. Ondanks dat die tentoonstelling al is geopend op 25 juli van het vorig jaar, hebben door de lange periodes van sluiting nog niet veel bezoekers deze tentoonstelling kunnen zien. Ideeën voor de nieuwe tentoonstelling zijn er wel, maar wanneer we eindelijk zeker zijn van een definitieve heropening, gaan we die plannen verder uitwerken.

Maarten Helwig schrijft aanvullend op de huidige tentoonstelling over Sleepboten in oorlogstijd (deel 3).

Van de hand van Nico Ouwehand is deel twee over de geschiedenis van de Rotterdamse Sleepdiensten.

Nico schreef ook een mooie wervende tekst voor geïnteresseerde nieuwe vrijwilligers, welke inmiddels is verschenen in Piet Sinke’s Newsclippings, in de Maassluizer Courant/De Schakel en in de Waterweg editie van het Algemeen Dagblad. Gelukkig hebben we hierop al enkele positieve reacties mogen ontvangen. Wij kunnen altijd enthousiaste vrijwilligers met een hart voor de Scheepvaart en Sleepvaart gebruiken en vooral dames of heren met ICT of secretariële ervaring.