donderdag, 15 juli 2021 23:29

NSM Nieuwsbrief juli 2021

Voorwoord van de voorzitter, waarin hij zijn voldoening uitspreekt over de steeds verdergaande versoepelingen van de corona maatregelen, waardoor ons museum door meer mensen tegelijk kan worden bezocht en er minder voorzorgsmaatregelen nodig zijn.

Onze huidige wisseltentoonstelling “Sleepboten in oorlogstijd II” is nog steeds ingericht en te bezichtigen. Ondanks dat die tentoonstelling al is geopend op 25 juli van het vorig jaar, hebben door de lange periodes van sluiting nog niet veel bezoekers deze tentoonstelling kunnen zien. Ideeën voor de nieuwe tentoonstelling zijn er wel, maar pas wanneer we eindelijk zeker zijn van een definitieve volledige heropening, zullen die plannen verder worden uitgewerkt.

In de Nieuwsbrieven, die zijn verschenen in de afgelopen 15 maanden, werd regelmatig verteld over de activiteiten en werkzaamheden welke in het museum door de vrijwilligers werden uitgevoerd. Leuk is het om dit keer te vermelden dat in de toiletgroep van het museum de zon nu permanent schijnt. Onder de bezielende leiding van Kees Koree hebben de technici een mooie hemelverlichting aangebracht.

Van de hand van Nico Ouwehand is deel drie over de geschiedenis van de Rotterdamse havensleepdiensten.

In het kader van de opknapbeurt van de burgemeesterskamer is een andere, meer stijlvolle vergadertafel met stoelen aangeschaft.

Via onze penningmeester mocht het museum van de firma Ruitenburg een groot videoscherm ontvangen, dat voor het afspelen van films tussen de nog nieuw aan te schaffen kasten zal worden gehangen.

In deze Nieuwsbrief een bijdrage van Nico Giltay, die verhaalt over (het verschil tussen) schepen en boten.

Hans van der Ster is een regelmatig terugkerende publicist in onze nieuwsbrief met zijn lezenswaardige artikelen. Ditmaal handelt het over een Godvrezende zeeman.